Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Vervolgstap bij ondeugdelijk werk badkamerinstallateur?

Afgelopen juli hebben wij door een bouwbedrijf een nieuwe badkamer laten installeren. De werkzaamheden zelf hadden heel wat voeten in de aarde omdat zijn mensen geen Nederlands spraken en telkens activiteiten uitvoerden zonder ons eerst te raadplegen, waarna dingen dan soms opnieuw gedaan moesten worden. Uiteindelijk hebben we ons dan akkoord verklaard met het eindresultaat en hebben we meteen de factuur betaald. 
De badkamer grenst met één muur aan onze slaapkamer. Vanaf oktober begonnen we in de slaapkamer donkere vlekken op deze muur te bemerken. Nog een maandje later zat de hele plint onder de zwarte schimmel en begon zich salpeter op de muur te vormen. Ook begon de verf af te bladderen op de plaats waar ze nieuwe waterleidingen hadden aangebracht. Het is duidelijk dat ze de douchebak niet in een waterdicht zeil hebben gelegd, maar meteen op de dekvloer hebben gestort. En de omgelegde waterleidingen zijn dus kennelijk ook niet waterdicht. Onze hele slaapkamermuur is aan het schimmelen en verrotten. We vermoeden trouwens ook dat ze de ondergrond van de tegels ook niet waterdicht geïmpregneerd hebben. 
Inmiddels probeer ik meermaals per week de installateur te contacteren. Een paar keer heb ik hem aan de lijn gehad. Toen zei hij dingen als - dat is geen probleem, ik ben daarvoor verzekerd, ik stuur een lokale installateur langs om de situatie op te meten en dan laat ik dat herstellen - oh, ik heb helaas geen personeel beschikbaar, ze zijn allemaal ziek - ik bel je straks terug, ben nu effe druk (maar belt nooit terug). 
En meestal krijg ik hem helemaal niet aan de lijn. 
Wel beweren ze dat ze een CAR verzekering hebben die dit alles dekt. (Citaat van hun website: "Bovendien, als een extra laag van zekerheid, hebben we een uitgebreide CAR-verzekering die u en uw investering beschermt. Deze verzekering geeft u de geruststelling dat eventuele onvoorziene omstandigheden zorgvuldig worden afgehandeld, waardoor u zich volledig kunt overgeven aan het plezier van uw woningrenovatie.")
Uiteindelijk moet de door hen veroorzaakte schade helemaal hersteld worden. Ik wil dit zo respectvol mogelijk, maar wel kordaat aanpakken. 
Zou u mij kunnen adviseren welke volgende stappen ik hier best kan ondernemen?

Goedemiddag,

Vervelende situatie waar u in verkeert. In dit geval gaat het om aanneming van werk. In beginsel is de aannemer zelf aansprakelijk. In geval van schadeverhaal op de aannemer, kan hij wel zijn verzekeraar aanspreken. Dit gaat echter buiten u om, aangezien u een overeenkomst heeft met de aannemer.

U kunt het beste een officiële brief (laten) sturen, zodat aansprakelijkheid wordt erkend en schadeverhaal via de verzekeraar of rechtstreeks op de aannemer kan plaatsvinden. In dat laatste geval is een procedure bij de rechtbank ook een mogelijkheid. De reparatiekosten komen voor vergoeding in aanmerking, maar ook bijkomende kosten (denk bv. aan vervanging van beschadigde inboedel, etc.).Neem gerust vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Gr,

Dhr. mr. S. Leito
FerLei Legal
06-49175526

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag