Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Verplicht tot aanbieden uitstel van betaling of termijnen?
Het bedrijf heeft een parkeeractie bij mij te lang door laten lopen waardoor mijn factuur bij het bedrijf nu erg hoog is. Ik heb beide bedrijven verzocht of het mogelijk is om het in 2/3 delen te betalen of dat de uiterste betaaltermijn verlengd kan worden?
Hier bieden zij geen enkele mogelijkheid in en komen zij mij niet tegemoet. Ik vind dit erg kwalijk. Graag zou ik hierover advies willen.
Op basis van het Nederlandse recht is er in beginsel geen algemene wettelijke verplichting voor bedrijven om klanten uitstel van betaling te geven of om betaling in termijnen mogelijk te maken. Dit betekent dat als het bedrijf dit niet in haar voorwaarden heeft staan, zij in principe niet verplicht is om dit aan te bieden. Dit is echter anders als er sprake is van een consumentenovereenkomst en er buitensporige kosten worden gerekend, het bedrijf dient dan wel een betalingsregeling aan te bieden.
Wat betreft uw specifieke situatie zou het goed zijn om te kijken naar de overeenkomst die u heeft met het bedrijf. Staan hier afspraken in over de parkeeractie en de looptijd daarvan? Heeft het bedrijf wellicht een fout gemaakt in de afhandeling en daardoor de termijn te lang door laten lopen? In dat geval kan het zijn dat zij hiervoor verantwoordelijk zijn en met u dienen te werken aan een oplossing.
Daarnaast is het zeker waard om te bekijken of er consumentenbeschermende regels van toepassing zijn. Dit zou bijvoorbeeld het geval kunnen zijn bij een buitensporig hoge factuur voor een parkeeractie.
Mijn advies zou zijn het bedrijf schriftelijk op de hoogte te stellen van deze feiten en nogmaals een voorstel te doen voor een betalingsregeling. Mochten zij hier niet op reageren, dan kunt u het overwegen om een jurist of advocaat in te schakelen om uw rechten nader te onderzoeken en eventueel een procedure te starten.
---------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer
Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.