Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Verplicht betalen annuleringskosten keuken?

Op 26 augustus jl. hebben wij een ADVIES gesprek over een mogelijk nieuwe keuken. Op dit moment hadden wij nog geen sleutel en wisten wij bouwtechnisch gezien nog niet wat mogelijk was. Echter waren wij vooral benieuwd wat hun kijk was op de ruimte en dat wij een kleine indicatie hadden wat een nieuwe keuken zou kosten. Na het uittekenen van de keuken werd er gesproken over een prijs. Ze konden ons een kortingspercentage geven die wij vast konden zetten als wij over bijv. een halfjaar duidelijk hadden wat mogelijk was en wat wij precies willen. Wij gaven aan dat wij hierover nog geen beslissingen willen en kunnen nemen en ook hadden overwogen om alles los te kopen. Denk aan blad, kasten en apparatuur bij verschillende bedrijven. Dit was geen probleem (de verkoper gaf ons zelfs gelijk dat wij apparatuur bij B. zouden aanschaffen) en dan konden wij alsnog het kortingspercentage vast zetten, dus wat onze keuze dan ook was, wij hadden altijd recht op de zoveel % die zij oplagen. Vervolgens werd ons gevraagd om handtekeningen op een order te plaatsen. Nadat wij meerdere keren vroegen waar wij voor tekenden omdat wij zoals het hele gesprek besproken was geen idee hadden wat wij willen of mogelijk is en überhaupt nog geen sleutel hadden, was hun antwoord ‘Dit document laten we jullie puur ondertekenen zodat de korting die wij net samen besproken hebben voor jullie vast staat ongeacht wat jullie bij ons afnemen en wanneer en dat wij dit in ons systeem voor jullie vast kunnen zetten. Dan hebben jullie nog alle tijd om te beslissen en verder te kijken wat jullie uiteindelijk besluiten.

Nadat wij voor het kortingsbedrag getekend hebben (hoe het ons verteld was) vertelt de verkoper tussen neus en lippen door dat het dan nu tijd is voor een aanbetaling. Waarop wij beiden meteen vol ongeloof zeggen dat wij geen aanbetaling doen als we niets kopen en zeker niet als we niet weten wat er mogelijk is en wat wij willen. Want waarom gaan wij nu een aanbetaling doen voor een betaald bedrag terwijl wij uiteindelijk misschien alleen een kraan afnemen bij jullie of misschien besluiten om de keuken helemaal te laten zitten in de betreffende woning. Zoals wij met hen besproken hebben de hele ochtend dat wij hier geweest zijn. Tevens waren wij het er niet mee eens dat dit pas besproken wordt na het tekenen. Beide verkopers begrepen dat wanneer er niets gekocht is, een aanbetaling niet nodig is.

Na de in ontvangst name van de sleutel en start van de verbouwing, wilden wij nogmaals door de keukenconcurrent documentatie heengaan en tot onze verbazing miste er een aantal bladzijdes. Om deze reden zijn wij terug gegaan naar de winkel en hebben we gevraagd of wij deze informatie (waar tevens alle prijzen per product op stonden) konden ontvangen om te zien wat er misschien mogelijk is voor ons financieel gezien. Echter was dit een ander document en kon ik deze niet meekrijgen. Bij bezoek aan de winkel werd iets gezegd van 'de gekochte keuken', waarna wij reageerde 'ik heb toch een kortingsaanbieding en geen aankoopbewijs getekend'. Tijdens dit gesprek werd ons verteld dat bij annulering van de "orde" annuleringskosten in rekening worden gebracht voor omzetderving. Terwijl er nooit definitieve afspraken gemaakt zijn, niet ingemeten is of een tweede afspraak heeft plaatsgevonden. Terwijl dit de vereiste is om alle veranderingen en wensen te bespreken na verbouwing.
Wij zijn vol ongeloof verslagen door de manier van verkopen bij keukenconcurrent. En ze verplichten ons nu om annuleringskosten te betalen van 30% op een keuken van € 10.474,00. Die zij dus voor ons getekend hebben in het systeem tijdens het adviesgesprek om de 3D tekening zo compleet mogelijk te krijgen, maar wat alles behalve onze insteek van het bezoek was en iets heel anders is dan wat besproken is tijdens de afspraak.

Wij zijn het absoluut niet eens dat aan ons annuleringskosten worden opgelegd en zijn op zoek naar juridisch advies of wij in ons recht staan in deze situatie en wat wij hiermee kunnen doen.

Belangrijk om te realiseren is, is dat je hebt getekend voor een order en daarbij is er een bevestiging van dit contract. Dit kan ontzettend bindend zijn afhankelijk van de voorwaarden die zijn gesteld in het contract. Echter, een essentieel aspect hierbij is de voorlichting die aan jou is gegeven en de interpretatie hiervan. Als je vanuit het gesprek en de gegeven informatie de indruk had dat je slechts een vrijblijvende offerte tekende in plaats van een bindend koopcontract, dan kan er sprake zijn van dwaling. Dwaling is namelijk een juridische term die duidt op een vergissing die tot stand komt op het moment van het aangaan van een overeenkomst en die betrekking heeft op feiten die een partij in normale omstandigheden tot een juiste waardering had kunnen brengen. Deze dwaling moet dan wel zo essentieel zijn dat, indien de werkelijke stand van zaken bekend was, de overeenkomst niet of niet op dezelfde voorwaarden zou zijn gesloten.

Overigens, als bewezen kan worden dat de verkoper bewust onjuiste informatie heeft gegeven of relevante informatie heeft achtergehouden, dan kan dat een vorm van bedrog zijn, ook hiermee kan de overeenkomst vernietigd worden.

Uw juridische ruimte hangt dan ook sterk af van wat precies is vermeld op het document dat u heeft getekend en wat precies is besproken tijdens het verkoopgesprek.

Het bovenstaande is bedoeld om je algemene begeleiding te geven op basis van je beschrijving, maar kan niet worden beschouwd als juridisch advies voor jouw unieke situatie.
----------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag