Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Vernieling voordeur door buurman

Op 07-06-2021 heeft onze buurman in een boze bui bij ons een voordeur ruit ingeslagen, hiervan hebben wij melding gedaan bij de politie en deze hebben ook een rapport opgemaakt.
In dit rapport staat dat de buurman schuld erkent en dat hij zorg zal dragen dat de schade vergoed wordt.
Op het moment van de schade hadden wij geen glasverzekering anders had de schade afhandeling via onze verzekering gelopen maar nu loopt dus alles via de verzekering van de buurman.
Zijn verzekering heeft hem meermaals verzocht zijn verhaal te doen omdat hij het ruitje moedwillig heeft ingeslagen en niet zoals hij zegt per ongeluk.
Doordat de buurman weigert zijn verhaal te doen wilt de verzekering de schade niet verder afhandelen en zitten wij met een schadepost van ruim 1600 euro. De verzekering van de buurman geeft aan dat we nu zelf een advocaat in de hand moeten nemen om het 1 en ander betaald te krijgen. Echter zijn wij bang voor de kosten van advocaat, zaak voor de rechtbank e.d.
Stel wij nemen een advocaat in de hand en spannen een zaak aan tegen de buurman wie draait dan op voor de kosten van onze advocaat en rechtzaak als wij de zaak winnen en ook evt de kosten van een deurwaarder als deze ingeschakeld dient te worden?

Heel vervelend dat er na zo'n lange tijd nog geen vergoeding heeft plaatsgevonden. Overigens is ook de vraag of de verzekering een bedrag uit zou keren als de buurman de vragen van de verzekering beantwoord. Veel verzekeringen keren geen schade uit als iemand die moedwillig heeft veroorzaakt.

Omdat de schade in deze zaak minder dan 25000 euro is, heeft u niet verplicht een advocaat nodig.
U kunt bij de kantonrechter zelf zonder advocaat, maar ook met behulp van een jurist procederen.
In beide gevallen, of u met een jurist of een advocaat procedeert, kan een proceskostenveroordeling aan de kantonrechter gevraagd worden als u de zaak wint (er staan standaard bedragen voor bepaalde proceshandelingen).

Mogelijk helpt het ook al, als er een officiƫle brief met eventueel een concept dagvaarding wordt verzonden aan de buurman.

U kunt desgewenst contact met mij opnemen om te kijken of ik u kan bijstaan in deze zaak.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Dank voor u antwoordt.
Inmiddels heeft de verzekering bepaald om ons het schade bedrag uit te betalen.
Echter van de reparateur van de deur te horen gekregen dat men de schade niet meer kan herstellen voor de aangeboden prijs in de offerte aangezien de prijzen in nederland fors gestegen zijn.
Welk recht heb ik om aan de verzekering het meer bedrag ook nog te vragen?

m.v.g.
Ben Looijs.


Fijn dat de verzekering heeft bepaald om de schade te gaan vergoeden.
In dit geval heeft het behoorlijk lang geduurd sinds de schade is ontstaan. Afgaande op de gegeven informatie is die vertraging niet aan u te wijten, maar voornamelijk aan de buurman en misschien de verzekering zelf.

De verzekering lijkt te hebben geoordeeld dat de ontstane schade voor vergoeding in aanmerking komt. Dat de prijzen in de tussentijd hoger zijn geworden is iets waar u geen controle over heeft. U kunt de situatie het beste aan de verzekeraar voorleggen. Als zij het bedrag te hoog vinden en denken dat ze de schade voor een lager bedrag kunnen repareren kunnen ze bijvoorbeeld een voorstel doen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Geachte heer Uygel-van Dam,

Dank voor u antwoordt.
Ik heb u antwoord doorgestuurd aan de verzekering die de schade vergoed en gevraagd zodra we de nieuwe offerte hebben en hun deze hebben opgestuurd of ze het verschil ook willen vergoeden.
Indien ze een afwijkend antwoord geven zal ik weer contact met u opnemen.
Mocht dit niet het geval zijn dank ik u voor u tijd en moeite, u heeft ons goed geholpen in deze.

m.v.g.
Ben Looijs.


Graag gedaan.
Hopelijk is het nu snel rond.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag