Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Verkoper weigert garantie te geven

Vorig jaar een loungeset gekocht (nu ongeveer 1 jaar en 2 maanden oud). Vorige week kwam ik er achter dat het aluminium op meerdere plaatsen gebarsten is.
Reden: Tijdens de vorstperiode is er water in de frames gelopen, bevroren en daardoor is het aluminium gebarsten.
Gevolg: loungeset ziet er zichtbaar beschadigd uit en gaat spoedig verder barsten waardoor het artikel onbruikbaar wordt.

Ik heb de winkel direct op de hoogte gesteld van dit gebrek. Zij zeggen echter dat dit niet onder de garantie valt. Ze zeggen dat het afgedekt buiten had moeten staan en dat de schade dan voorkomen had kunnen worden.
Ik heb hen gewezen op het feit dat het afdekken van een loungeset juist schimmel kan veroorzaken en dat het afdekken juist schade kan veroorzaken. Het niet afdekken is dus een bewuste keuze geweest. Ook mag ik er vanuit gaan dat een loungeset van zo'n 1400 euro langer mee gaat dan 1,5 jaar. In ieder geval verwacht je geen schade van deze aard. Ook is het artikel verder normaal gebruikt en vrij van andere beschadigingen.

Verkoper wenst echter niet mee te werken, verschuilt zich simpelweg achter dat het niet onder garantie valt.
Graag wil ik mijn recht halen (als ik dat heb?) . Hoe kan ik dit aanpakken en waar kan ik de verkoper op wijzen?

De verkoper is erg kort door de bocht wanneer er per definitie wordt gezegd dat dit niet onder de garantie zou vallen. Een dergelijk oordeel is altijd afhankelijk van de omstandigheden van het geval, de mededelingen van de verkoper, de gerechtvaardigde verwachtingen over het product en de zorg die bijvoorbeeld van de consument verwacht mag worden. Wanneer een product niet aan de gerechtvaardigde verwachtingen voldoet heeft een consument op grond van art. 7:21 BW recht op herstel of vervanging.

U geeft duidelijk aan dat er schimmel kan ontstaan als de loungeset wordt afgedekt. Voor zo ver mij bekend is dit bijvoorbeeld inderdaad het geval bij houten loungeset. Het is verstandig om dit voor uw loungeset na te gaan en de situatie duidelijk te omschrijven voor de verkoper. Er zal een belangenafweging/beoordeling gemaakt dienen te worden ten aanzien van bovenstaande.

U kunt vrijblijvend contact met mij opnemen via mijn profiel als u nog vragen heeft of juridische bijstand wenst.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag