Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Verkoper heeft fouten wijzigingen in de koopovereenkomst gemaakt, nadat de overeenkomst is getekend

Het gaat over een offerte en daarna koopovereenkomst van een badkamerrenovatie.
- Op 2 januari 2021 kreeg ik digitaal een offerte voor een badkamerrenovatie qua materialen na een online meeting.
- Daar was ik nog niet mee akkoord gegaan, omdat ik eerst de producten wilde zien (lockdown).
- Op 5-2-2021 daarna heb ik een gehele lijst samengesteld van alle artikelen voor de badkamer, vergezeld met EAN'rs zodat heel duidelijk was, wat ik wilde en doorgemaild naar de verkoper.
- Op 6-3-21 een winkelafspraak nav de offerte gemaakt. Tijdens dit gesprek, waarbij MIJN artikelenlijst werd gebruikt die op tafel lag, noteerde de verkoper op een kladje alle artikelen die ik wilde. Ik vroeg nog of alles klopte en nadat hij me verzekerd had dat alles wat ik wilde op het kladje stond, liep hij met het kladje weg om een prijs te berekenen, dit gebeurde verschillende opnieuw. Het kladje heb ik overigens nooit ingezien. Hierna werd er verder onderhandeld over de prijs en veel later waren we het eens geworden. Ik zette mijn handtekening en afgesproken dat de verkoper de koopovereenkomst verder zou uitwerken en zou doormailen ter controle.
- Op 12-3 krijg ik de uitgewerkte koopovereenkomst doorgemaild met artikelenlijst, voorzien van EAN'rs, met het verzoek om de lijst goed te controleren op fouten. Ik zie meteen dat het niet klopt.
- Op 14-3 mail ik door dat de handdouche ( 2x) niet klopt, de handdouchehouders niet kloppen en dat er teveel Smarcontrol knoppen sets (1x) zijn gefactureerd.
- Op 18-3 krijg ik antwoord dat hij idd een fout heeft gemaakt met de handdouchehouders en 1 set knoppen teveel heeft gefactureerd. Hij geeft ook aan dat de handdouche (2x) die ik aanvankelijk wilde duurder is als die op de koopovereenkomst staat en dat ik moet bijbetalen als ik die nog wil (282 euro). Hij schrijft niets over het feit dat hij ook andere duurdere producten op de artikelenlijst heeft gezet, die we dus niet afgesproken hebben, maar die wel met het onderhandelen van de prijs zijn gebruikt en de prijs dus opgevoerd heeft. Maw: ik moet betalen voor duurdere producten terwijl ik goedkopere producten afgesproken heb en hij wil dat ik bijbetaal voor de handdouches die ik in 1e instantie afgesproken heb.
Daarnaast geeft hij in de mail aan dat hij de handdouches niet zomaar kan vervangen, omdat alles al besteld is.
- Op 18-3 reageer ik meteen dat ik het er niet mee eens ben: hij noteert de verkeerde artikelen en ik mag bijbetalen, terwijl de totaalprijs al vastlag.
Dat hij alles al besteld heeft, terwijl ik de artikelenlijst nog moest controleren is natuurlijk ook niet mijn fout.
- Op 19-3 mail de verkoper dat hij de bestelling nog niet definitief is (?), omdat ik nog niet akkoord ben. Daarnaast schrijft hij dat hij 'ervan uitging dat ik de ronde handdouche wilde omdat het prijstechnische aantrekkelijk is, meer functies en meer comfort bied'. We hebben het nooit over deze handdouche gehad, ik was heel specifiek dat ik de ronde, staafdouche wilde....
Hij schreef dat deze ronde handdouche op de oorspronkelijk offerte stond, maar daar stond alleen maar 'ronde handdouche set', totaal niet specifiek dus en omdat ik daarna veelvuldig heb doorgegeven (zowel mondeling als schriftelijk) wat ik precies wilde, nam ik aan dat hij dit begreep, want dat bevestigde hij ook tijdens het gesprek.

Kortom:
Ik wil niet bijbetalen voor een product waarvan duidelijk is ver tevoren al afgesproken was wat ik wilde. Daarnaast heeft de verkoper, tijdens de prijsonderhandeling, ook duurdere/verkeerde producten gebruikt terwijl ik andere, goedkopere producten had doorgegeven.
Ik voel me misleid en de oorspronkelijke offerte was ook niet specifiek genoeg, ik kan dit als consument ook niet goed bepalen. Er stond in de offerte 'ronde handdouche set' en mijn artikel is ook een 'ronde handdouche set'. De verkoper had dit kunnen weten als hij de EAN'rs had gecheckt.
De artikelenlijst kreeg ik pas een week later toegestuurd en ik heb de fouten meteen gemeld.

Vriendelijke groet,

U heeft de ean codes verzonden naar verkoper zodat u daarmee specifiek kan aantonen en bewijzen de gewenste producten. Als dat niet kan worden geleverd of verkoper denkt dat andere producten beter zijn, dan moet hij van te voren waarschuwen. U heeft op grond van dwaling recht op prijsvermindering of u eist nakoming volgens de overeenkomst. De verkoper kan de andere producten nog apart verkopen.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag