Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Verkoop auto ontbinden

Wij hebben 2 weken geleden een auto gekocht. De eerste dag na aankoop begon een rood olie lampje te knipperen voor ong 10 sec. Dit was op dag 5 weer. Wij zijn toen in de hectiek van de dag op vakantie gegaan (zeilend naar Friesland) en hebben 1 week later dit manco aangegeven bij de verkoper.

Gezien het eerdere proces waarin de verkoper deze informatie bewust blijkt achter te houden wil ik graag weten wat mijn wettelijke mogelijkheden zijn.

Het aankoopproces verliep als volgt.

Op de website en andere verkoopkanalen bied de verkoper de auto aan als een auto van de 1e eigenaar uit Zwitserland. Iets dat hij mij ons eerste bezoek nogmaals bevestigden toen we bij de auto kwamen kijken en de proefrit maakte.

Ondanks het goede vertrouwen dat ik had, heb ik de avond voor de koop een Finnik autorapport gekocht. Hieruit bleek dat de auto ca. een maand al een tweede (particuliere) eigenaar heeft gehad. Iets dat mij verbaasde. Toen mijn vriend dit ter sprake bracht bij de koop gaf de verkoper aan dat de auto inderdaad eerder verkocht was aan een ''vaag stel'' en dat ze de auto weer hebt teruggekocht zonder dat er problemen waren met de auto (dit heeft hij letterlijk gezegd), maar dat ze te snel een beslissing hadden genomen en de auto eigenlijk overbodig was voor hen. Ik had hier een apart gevoel bij, maar vertrouwde je nog steeds.

Wij hebben gisteren aangegeven dat het olie lampje rood knipperde. De verkoper heeft gelijk aangeboden om op zijn kosten naar een vakgarage (zijn keuze) te rijden en daar een check te laten uitvoeren. Deze was op ruim 1,5 uur rijden van ons vakantieadres, maar dit hebben wij gedaan.

Vandaag zijn wij met de auto naar een Autoservice geweest en daar kregen wij te horen van de monteur dat de auto door de eerdere kopers is teruggebracht i.v.m. de dezelfde oliedrukstoring die nu optreedt. Dat de verkoper hierna de auto naar de Autoservice hebt gebracht en er een monteur kort naar de auto heeft gekeken, maar niets heeft gevonden. Dit is totaal verzwegen.

Ondanks de goede en snelle service die Autoservice vandaag geleverd heeft binnen hun mogelijkheden (vervangen van de oliedruksensor) heb ik hier geen goed gevoel bij en is het nog maar afwachten of dit het probleem is. Autoservice geeft aan het ook niet te weten of dit het is, maar dat het snelste was dat ze konden testen op dit moment.

Door het achterhouden van belangrijke informatie willen wij eigenlijk de verkoop ontbinden, de auto terugbrengen en ons geld terug. Wat zijn hierin de mogelijkheden? Is het mogelijk om de aankoop van een auto terug te draaien?


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag