Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Verkeerd aansluiten waterafvoer keukenmonteur

Afgelopen maart hebben wij een nieuwe keuken laten plaatsen maar de monteur heeft de waterafvoer verkeerd aangesloten waardoor lekkage is ontstaan na dat geconstateerd te hebben hebben wij zo snel mogelijk een lootgieter er bij gehaald om erger te voorkomen aangezien dit buiten de openingtijden van de keuken leverancier na contact te hebben gehad hebben zij de kosten van de lootgieter betaald maar door de lekkage begint nu de vloet op te krullen en zeggen zij dat de lootgieter eindverantwoordelijk is en willen deze kosten niet vergoeden mijn vraag is dat zo??

Dat zal af kunnen hangen van de reden dat er op dit moment schade ontstaat.

Is dit door de oorspronkelijke verkeerde aansluiting door de keukenleverancier?
Of komt dit omdat de loodgieter een fout heeft gemaakt.
Mogelijk kunnen beide partijen ook (gedeeltelijk) allebei verantwoordelijk zijn.

Het gaat dus om de vraag welke partij(en) verantwoordelijk is voor het huidige probleem.

U kunt vrijblijvend contact met mij opnemen als u vragen heeft of juridische bijstand wenst.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Nee dit komt doordat de keukenleverancier de leiding verkeerd heeft aangesloten.en de schade die nu aan de Vloer is ontstaan toen nog niet te zien was dit is een gevolg van.de lootgieter heeft het probleem juist verholpen maar de keukenleverancier zegt dat de derde partij nu eindverantwoordelijk is dus de lootgieter


Als ik het goed begrijp is de schade die nu zichtbaar wordt destijds al ontstaan door de verkeerde aansluiting. De loodgieter heeft de lekkage verholpen dus in principe zou er na het handelen van de loodgieter geen "nieuwe" schade aan de vloer ontstaat moeten zijn.

Als dit het geval is lijkt de houding van de keukenleverancier mij niet juist. Immers dan was er al niets meer te doen aan de schade die nu zichtbaar wordt en had de loodgieter niets anders kunnen doen om schade te beperken. Het is dan ook zeer de vraag of de loodgieter überhaupt verantwoordelijk kan zijn als hij de lekkage verholpen heeft.

Is de keukenleverancier zelf ook komen kijken nadat de loodgieter werkzaamheden heeft verricht? Of hebben ze alleen de kosten betaald?

Het werk van de loodgieter lijkt mij een "noodoplossing". Dit ontheft de keukenleverancier dan niet zomaar van een eigen onderhouds- en garantieplicht.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Zij hebben alleen de kosten van de lootgieter betaald,en zeggen dat het daarmee klaar is.


Dan zou u het standpunt in kunnen nemen dat de keukenleverancier onjuist heeft gehandeld.

Zonder nader onderzoek kan de keukenleverancier op afstand niet weten wat de oorzaak/fout was en hoe de situatie er verder uit ziet. Het was verstandig geweest als ze een controle hadden uitgevoerd. Zij zijn op basis van de overeenkomst met u verantwoordelijk voor het leveren en plaatsen van de keuken.

Daarnaast kunnen ze niet verwachten dat u een lekkage op zijn beloop laat gaan als de keukenleverancier niet bereikbaar is (omdat het buiten openingstijden is). U heeft te maken met een noodsituatie en heeft een loodgieter gezocht.

Als het aannemelijk is dat de loodgieter dus geen fouten heeft gemaakt en alles terug te leiden is op de keukenleverancier, kunnen zij zich niet zomaar achter de loodgieter verschuilen.

Indien u voldoende aannemelijk kunt maken dat de schade is ontstaan door de leverancier, zullen zij bij een eventuele zaak waarschijnlijk tegenbewijs moeten leveren.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Oké hoe kunnen we het nu het beste aanpakken? Zonder dat wij straks met ook eventuele juridische kosten komen te zitten en alsnog de zaak verliezen?


De meeste zaken kunnen opgelost worden voor een stap naar de rechter nodig is. Vaak kan communicatie met een jurist al tot een oplossing leiden. Helaas is het afschrikkende effect vaak nodig voor een partij in overleg wenst te gaan. Veel mensen laten het er bij zitten en dat is voordelig voor een bedrijf.

Een jurist mag (gedeeltelijk) werken op basis van no cure, no pay. Dat houdt in dat (een gedeelte van) de kosten alleen betaald hoeft te worden als de zaak wordt gewonnen. Uiteindelijk hebben beide partijen meestal geen belang bij een zaak, omdat dat dat veel tijd en geld kost.

Meestal wordt in onderling overleg gekeken of er tot een oplossing gekomen kan worden.

U kunt mij mailen als u vrijblijvend wilt overleggen of ik u kan bijstaan.

Als u geen juridische bijstand wenst kunt u het beste een duidelijke brief sturen waarin u benadrukt dat de leverancier verantwoordelijk is, dat ze bv kunnen komen kijken om de schade te beoordelen en u om schadevergoeding vraagt.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Oké duidelijk,wij gaan een brief opstellen mochten zij daar negatief op reageren aan wat voor een kosten moeten we dan denken mocht er een zaak komen?


Succes met de brief en hopelijk komt het daarmee tot een oplossing.

Zou u mij een e-mail kunnen sturen op mail@uygulvandam.nl of een bericht via mijn profiel op deze site? Dan kan ik een prijsindicatie geven. Ik kan u geen berichten sturen als u niet eerst contact met mij legt.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag