Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Verkapt dienstverband?

Ik ben aan het einde van april begonnen met een onderneming aan boord van de veerboot tussen Enkhuizen en Stavoren. Hierbij pacht ik de boot en inventaris voor een bedrag per passagier. Ik ben hierop terecht gekomen, omdat ik eerst als schipper/Stuurman heb gevaren aan boord van deze boot.
Zodoende is er aan het begin van april mondeling afgesproken dat ik een kleine vergoeding zou krijgen voor de dagen waarop er geen stuurman beschikbaar was aan boord, met daarbij vermeld dat er wel gezocht zou worden naar een nieuwe matroos. Op deze manier zijn wij de eerste maand van het seizoen ingegaan.
Nadat ik een maand lang 6 dagen per week en 12 uur per werkdag had gewerkt, vond ik het tijd om wat meer vrij te nemen, omdat het mij wat te zwaar werd. Toen ik dit aangaf bij de manager van de rederij, werd er gelijk boos gereageerd en werd ik zwaar onder druk gezet, want als ik een dag vrij zou nemen, dan kon de boot niet varen en er werd gezegd dat ik 6 dagen per week heb afgesproken voor het gehele seizoen.
Dit zou dus betekenen dat ik 5 maanden achter elkaar, 6 dagen van 12 uur per week zou moeten gaan maken en geen dag vrij zou mogen nemen, omdat dan "de boot niet meer kan varen". Voor dit alles kreeg ik maar een vergoeding van €750 euro excl. BTW. Ik heb aangegeven dat ik dit veel te weinig vond, maar er kon niet over gepraat worden, want "dat heb ik zelf afgesproken". Dat is niet waar. Maar met de gedachte in het hoofd, dat zonder mij de boot niet kon varen, en dus mijn horecabedrijf niet kon draaien, heb ik toch maar doorgewerkt. uit angst om anders helemaal niet rond te kunnen komen.

Toch heb ik elke dag dat ik heb gewerkt, als schipper in het vaartijdenboek gestaan, waardoor de rederij een hele boel geld bespaard is gebleven. Een ZZP schipper kost op het moment namelijk minimaal €300 euro excl. BTW per dag, terwijl ik omgerekend €28 excl. BTW ontving voor een dag van 12 uur.

Nu is mijn vraag: kan ik mijzelf aangeven voor een verkapt dienstverband, aangezien ik periodiek een vergoeding ontvang voor het werk, niet zelf mijn tijden kon bepalen, waardoor er een gezagsverhouding ontstaan is. Ook mocht ik niemand anders inzetten om het werk van stuurman aan boord uit te voeren. Door deze omstandigheden ben ik schijnzelfstandig.
De opdrachtgever zou volgens mij sociale verzekeringen moeten betalen voor mijn gewerkte uren en mij het minimum uurloon moeten betalen dat een schipper hoort te krijgen. Aangezien de rederij een economisch voordeel haalt uit het feit dat ik toevallig een groot vaarbewijs bezit en slechts een kleine vergoeding ontvang voor de uren die ik aan boord maak.
Hierdoor is het vaak voorgekomen dat ik in principe vrij had kunnen nemen van mijn horecaonderneming, maar niet van boord af mocht, omdat anders de rederij geen bemanning zou hebben.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag