Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Verjaring vordering incasso?

Ik heb een betalingsachterstand opgelopen bij mijn zorgverzekeraar door mijn financiële situatie toentertijd. Deze is doorgezet naar het incassobureau. De kosten zijn nu zo dusdanig opgelopen (rente/incassokosten) dat het niet meer te doen is. Nu betaal ik al vanaf 2017 af.
Maar hoe zit het met verjaring? Ik lees dat voldoen aan een regeling de zaak kan stuiten. Maar ik lees ook dat zij schriftelijk moeten bevestigen wat de openstaande vordering is en dat deze nog loopt.
In het begin hebben ze elk jaar (de betalingsregeling zou elk jaar worden herzien ten aanzien van inkomen et cetera) een mail gestuurd. Maar dat hebben ze dit jaar niet gedaan. Ze hebben alleen om mijn nieuwe huurcontract gevraagd. Maar er is geen nieuwe regeling getroffen. Er is überhaupt geen brief of iets mijn kant opgekomen.
Het enige dat ze hebben gedaan is een mail gestuurd dat ik een achterstand van 13,55 moest betalen.
Maar dit was niet correct. En ik heb ook daar geen respons meer op ontvangen.
Er is geen termijn afgesproken als in, binnen zoveel jaar moet het afbetaald zijn. Dit is wat zij er soms bij vermelden:

De regeling vervalt als de termijnen van de
betalingsregeling en/of de lopende premies niet tijdig
worden voldaan. Dat betekent dat het resterende bedrag weer
direct geheel opeisbaar is. Als dit bedrag niet wordt
voldaan, nemen wij alsnog verdere rechtsmaatregelen.

Voor regelingen die langer dan 6 maanden duren, kunnen wij
u na deze periode benaderen om de regeling te herzien. U
ontvangt dan van ons een brief om een overzicht te
verstrekken van uw inkomsten en uitgaven.

Kan ik mij beroepen op verjaring of niet?

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag