Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Vergoeding claimen niet nakomen verkoopvoorwaarden auto?
Ik heb 26-8-2022 bij A. te Uden een auto (Kia Niro R-247-DP) gekocht van 8 maanden oud, volgens koopcontract met resterende fabrieksgarantie van in totaal 7 jaar.
Toen ik de auto wilde registreren op mijn Kia lukte dit niet. Kia Nederland verwees me naar de dealer, omdat dit een geïmporteerde auto uit Spanje was.
De dealer nam vervolgens alle gegevens op en legde die voor aan Kia Nederland.
Reactie van Kia Nederland was dat deze de import afwees vanwege een ontbrekende servicesticker in het onderhoudsboekje.
Hier gingen in totaal ca 4 weken mee voorbij.
Sindsdien probeert A. deze sticker via de Spaanse dealer te verkrijgen echter tot op heden zonder succes.
De uiteindelijke reactie van A. was:
Wij hebben in de tussentijd geprobeerd om via diverse manieren contact te leggen met Kia. Kia Nederland, lokale dealers in onze regio, Kia Spanje etc etc.
Helaas wijzen zij steeds de vinger naar iemand anders en is er niemand die ons wijzer kan maken wat nu te doen aan de garantiesticker welke in het boekje hoort. We zijn bang dat dit dan ook stopt.
De auto is niet verkocht zonder garantie. Er is altijd een wettelijke garantieplicht van 2 jaar op nieuwe auto’s. Er is dus altijd een 2-jarige garantie geldig vanaf de eerste ingebruikname van de auto.
Destijds hebben wij de auto verkocht met resterende fabrieksgarantie, ongeacht de duur van deze garantie heeft de auto nog fabrieksgarantie. Wij kunnen ook niet van elk merk onthouden wat de kleine letters zijn.
Mobiliteitsgarantie sluiten wij nooit af, dit staat ook niet op onze factuur. Dit is een service die wij niet aanbieden. Wij kunnen enkel de garantie voorzien, maar deze was nog meer dan 12 maanden geldig middels de fabrieksgarantie bepaald door de EU.
Mazda hanteert bijvoorbeeld standaard 3 jaar, Renault een optie tot 3 jaar en Lexus zelfs 10 jaar. Kia hanteert 7 jaar. Maar enkel wanneer hun werknemers hun werk goed doen.
Voor ons stoppen hierbij ook de mogelijkheden om via Kia iets gedaan te krijgen.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Ik heb hierop volgend antwoord gegeven afgelopen woensdag:
Beste,
Ik kan het hier niet mee eens zijn. De auto is conform koopcontract verkocht met resterende fabrieksgarantie en het is derhalve jullie verantwoordelijkheid dat deze ook actief is. Je doet dus nu exact wat iedereen blijkbaar doet nl. de verantwoordelijkheid doorschuiven.
Er blijft dan een gedupeerde over nl. ik. De mobiliteitsgarantie van KIA is rechtstreeks gekoppeld aan een werkende fabrieksgarantie dus die heb ik nu ook niet. En ook hier wassen jullie net als alle anderen jullie handen in onschuld.
Ik begrijp dat ik nu dus nog effectief tot december een wettelijke garantie heb tegen het recht op nog 5 jaar en 9 maanden met mobiliteitsgarantie die jullie dus nu simpelweg wegwuiven. Mijn schade van jullie falende verantwoordelijkheid is daarmee vastgesteld lijkt me.
Ik zal me nu dus verder juridisch beraden over vervolgstappen want jullie nemen duidelijk geen verantwoordelijkheid in deze. De claim zal dan jegens jullie zijn en niet jegens KIA want die is voor mij hierin geen partij.
Jullie laten me nu zelfs in het ongewisse aan wie ik me in geval van een garantieclaim moet wenden en dat vind ik buitengewoon slecht.
Ik kom hier dus nog op terug al of niet via juridische ondersteuning.
Toen ik de auto wilde registreren op mijn Kia lukte dit niet. Kia Nederland verwees me naar de dealer, omdat dit een geïmporteerde auto uit Spanje was.
De dealer nam vervolgens alle gegevens op en legde die voor aan Kia Nederland.
Reactie van Kia Nederland was dat deze de import afwees vanwege een ontbrekende servicesticker in het onderhoudsboekje.
Hier gingen in totaal ca 4 weken mee voorbij.
Sindsdien probeert A. deze sticker via de Spaanse dealer te verkrijgen echter tot op heden zonder succes.
De uiteindelijke reactie van A. was:
Wij hebben in de tussentijd geprobeerd om via diverse manieren contact te leggen met Kia. Kia Nederland, lokale dealers in onze regio, Kia Spanje etc etc.
Helaas wijzen zij steeds de vinger naar iemand anders en is er niemand die ons wijzer kan maken wat nu te doen aan de garantiesticker welke in het boekje hoort. We zijn bang dat dit dan ook stopt.
De auto is niet verkocht zonder garantie. Er is altijd een wettelijke garantieplicht van 2 jaar op nieuwe auto’s. Er is dus altijd een 2-jarige garantie geldig vanaf de eerste ingebruikname van de auto.
Destijds hebben wij de auto verkocht met resterende fabrieksgarantie, ongeacht de duur van deze garantie heeft de auto nog fabrieksgarantie. Wij kunnen ook niet van elk merk onthouden wat de kleine letters zijn.
Mobiliteitsgarantie sluiten wij nooit af, dit staat ook niet op onze factuur. Dit is een service die wij niet aanbieden. Wij kunnen enkel de garantie voorzien, maar deze was nog meer dan 12 maanden geldig middels de fabrieksgarantie bepaald door de EU.
Mazda hanteert bijvoorbeeld standaard 3 jaar, Renault een optie tot 3 jaar en Lexus zelfs 10 jaar. Kia hanteert 7 jaar. Maar enkel wanneer hun werknemers hun werk goed doen.
Voor ons stoppen hierbij ook de mogelijkheden om via Kia iets gedaan te krijgen.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Ik heb hierop volgend antwoord gegeven afgelopen woensdag:
Beste,
Ik kan het hier niet mee eens zijn. De auto is conform koopcontract verkocht met resterende fabrieksgarantie en het is derhalve jullie verantwoordelijkheid dat deze ook actief is. Je doet dus nu exact wat iedereen blijkbaar doet nl. de verantwoordelijkheid doorschuiven.
Er blijft dan een gedupeerde over nl. ik. De mobiliteitsgarantie van KIA is rechtstreeks gekoppeld aan een werkende fabrieksgarantie dus die heb ik nu ook niet. En ook hier wassen jullie net als alle anderen jullie handen in onschuld.
Ik begrijp dat ik nu dus nog effectief tot december een wettelijke garantie heb tegen het recht op nog 5 jaar en 9 maanden met mobiliteitsgarantie die jullie dus nu simpelweg wegwuiven. Mijn schade van jullie falende verantwoordelijkheid is daarmee vastgesteld lijkt me.
Ik zal me nu dus verder juridisch beraden over vervolgstappen want jullie nemen duidelijk geen verantwoordelijkheid in deze. De claim zal dan jegens jullie zijn en niet jegens KIA want die is voor mij hierin geen partij.
Jullie laten me nu zelfs in het ongewisse aan wie ik me in geval van een garantieclaim moet wenden en dat vind ik buitengewoon slecht.
Ik kom hier dus nog op terug al of niet via juridische ondersteuning.