Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Verantwoordelijke kosten storing warmtepomp?

In augustus 2023 zijn ik en mijn vriend gaan wonen in een particuliere huurwoning. Sinds dat wij hier wonen zit er een storing in onze warmtepomp. Deze storing zorgt ervoor dat we beperkt warm water hebben. We hebben dit al meerdere keren doorgegeven aan onze huurbaas. Hierdoor zijn al meerdere keren monteurs langsgekomen om het probleem op te lossen, maar zonder succes. Ene keer benoemen ze dat ze het hele systeem moeten leegpompen en andere keer weten ze niet wat er aan de hand is en moeten ze het aan de producent vragen. Ze benoemen dat ze erop terug komen en contact met ons opnemen maar dit doet het bedrijf elke keer niet.

Nu zitten we met het probleem dat we al 3 maanden beperkt tot soms geen warm water hebben en daarnaast vraagt deze storing erg veel stroom. Dit zien wij terug in ons stroomverbruik. We hebben bijvoorbeeld in de maand september 400kwh aan stroom verbruikt. Dit is natuurlijk te veel voor maar 2 personen.
Ook dit hebben we doorgegeven aan onze huurbaas. Na 3 keer dit te zeggen antwoordde hij terug dat hij het zal navragen. Hierover nog niks terug gehoord.
Nu willen wij graag dat deze storing zo snel mogelijk wordt opgelost omdat ons dit allemaal geld kost. Wij willen ook graag dat de extra energiekosten betaald worden door het bedrijf.

We weten alleen niet wat onze rechten hierbij zijn. Moeten we minder huur gaan betalen omdat er “achterstallig onderhoud” is of moeten we het bedrijf contacteren voor deze kosten?

Bij een huurwoning ben je als huurder in principe 'slechts' verantwoordelijk voor kleine herstel- en onderhoudswerkzaamheden. Grotere herstellingen en onderhoud, waaronder ook het repareren van een defecte warmtepomp, zijn in de regel de verantwoordelijkheid van de verhuurder.

Indien er sprake is van gebreken, zoals in jouw situatie waarbij er aanhoudend technische problemen zijn met de warmtepomp, dan is het jouw recht én plicht om de verhuurder hiervan op de hoogte te stellen. Het is dan aan de verhuurder om actie te ondernemen en het probleem te verhelpen. Je hebt dit reeds gedaan, waarmee je aan jouw plicht hebt voldaan.

Wanneer de verhuurder, ondanks het feit dat hij op de hoogte is gebracht van de storing en de daaruit vloeiende problemen, nalaat om actie te ondernemen en het probleem te verhelpen, dan kan je vooruitbetaalde huur terugeisen of je kan een huurverlaging aanvragen.

Het is echter raadzaam om in eerste instantie een aanmaningsbrief te sturen naar je verhuurder, waarin je dit probleem opnieuw benadrukt en dringend vraagt om actie. Zorg ervoor dat je deze communicatie altijd schriftelijk doet en bewijs ervan bewaart.

Als de warmtepomp daarnaast voor een onredelijk hoog stroomverbruik zorgt, kun je ook hier de verhuurder aansprakelijk voor stellen. De verhuurder is namelijk verplicht jou een woning te leveren die voldoet aan wat jullie zijn overeengekomen in het huurcontract. Als de woning meer stroom verbruikt dan redelijkerwijs mag worden verwacht, voldoet de woning niet aan de eisen en kan je dit als een mankement zien.

Maar nogmaals, dit zijn complexe juridische vraagstukken waarbij het raadzaam is om advies in te winnen van een juridisch expert of een advocaat. Deze kunnen namelijk je situatie beter beoordelen en je adviseren over de te nemen stappen."
----------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag