Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Verantwoordelijke kosten nieuwe brandmelder?

Samen met mijn huisgenootje Eva huur ik een appartementje. Een verhuurder verhuurt dit via een vastgoedbeheerder aan ons, dus we hebben alleen contact met de vastgoedbeheerder.
Ongeveer twee maanden geleden lag Eva na haar nachtdienst in haar eentje thuis te slapen. Rond kwart over 6 's ochtends werd ze wakker van een keihard geluid, dat het brandalarm op de overloop boven de trap tussen ons appartement en dat van onze onderburen bleek te zijn. Er was overduidelijk geen brand, dus het alarm ging zo maar af. Het probleem is dat het brandalarm op ongeveer drie meter hoog boven een draaiende trap hangt. Eva is net groter dan 1.60m (hoewel 2 meter zijn ook geen verschil had gemaakt) en kon er niet bij. Niemand was telefonisch bereikbaar van de beheerder, want het was zo vroeg. Van al het kabaal werd ons onderbuurmeisje ook wakker, en samen probeerden ze het alarm uit te zetten. Ze probeerden met een hockeystick op het knopje te drukken, maar dat ging niet. Uiteindelijk hebben ze met de hockeystick het alarm van het plafond proberen te schuiven. Dat is gelukt, maar de brandmelder is beschadigd geraakt.
In de middag daaropvolgend heeft Eva de beheerder gebeld en de situatie uitgelegd, en binnen de kortste keren stond er een klusjesman op de stoep om een nieuwe brandmelder op te hangen. Eva vroeg of het mogelijk was om hem misschien 1.5 meter naar rechts op te hangen, zodat we erbij kunnen om hem schoon te houden en bij een evt. volgende keer uit te kunnen zetten. Daar heeft de klusjesman niks meegedaan. Na een kwartiertje stond de klusjesman weer buiten.
Zo'n drie weken geleden kregen we ineens een rekening op de mail: 406 euro voor het vervanging van een brandmelder. Wij schrokken ons rot. We hebben telefonisch en mailcontact gehad met de beheerder, en gezegd dat we absoluut niet vinden dat wij voor de kosten moeten opdraaien en al helemaal niet voor zo'n astronomisch bedrag. Brandmelders online kosten hoogstens 25 euro. Het antwoord van de verhuurder is van de strekking: 'eigen schuld, dikke bult.'

Wat kunnen we doen? Eva heeft uit overmacht gehandeld, en we hebben echt niet moedwillig het huis kapot zitten maken. Er was gewoon geen andere mogelijkheid. Bovendien was het niet in ons appartement, maar op de overloop. En dan dat belachelijk hoge bedrag.

Wat zijn onze rechten?

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag