Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Vanuit België juridische procedure starten in Nederland?
Wegens de ziekte van mijn man kochten we in de zomer van 2021 een "gebruikte" duo-fiets Fun-2Go (4 895,00 EURO) zodat hij toch nog wat zou kunnen blijven fietsen. Daarvoor moesten we naar Nederland want zo'n duo-fiets is in België niet te vinden. Er zijn al verschillende problemen met de fiets geweest, maar vorige zomer liet de elektrische ondersteuning (volgens de verkoper een volledige nieuwe installatie bij de aankoop) het helemaal afweten waardoor we de fiets na een jaar al niet meer konden gebruiken. Bij de verkoper konden en kunnen we niet terecht want hij antwoordt gewoon niet.
Ook bij de geschillencommissie in Nederland kon ik niet terecht want de verkoper is nergens bij aangesloten. Ik heb dan mijn probleem voorgelegd aan het Europees Centrum voor de Consument in België die via Nederland hebben geprobeerd om te bemiddelen, maar de verkoper weigert niet alleen daarop in te gaan, hij weigert ook alle contact met mij. Volgens hem omdat ik niet "fatsoenlijk" communiceer, volgens mij omdat ik me niet heb laten afschepen. Maar het kunnen gebruiken van de duo-fiets is voor ons heel belangrijk, zeker omdat we niet weten hoe lang mijn man nog heeft met zijn ziekte.
Volgens het ECC is mijn enige mogelijkheid nu nog via een juridische procedure. Maar omdat ik niet weet hoe daaraan te beginnen vanuit België, probeerde ik al verschillende keren tevergeefs te bellen naar het Juridisch Loket om aan de nodige informatie te geraken. Mijn verder gezoek op het internet leverde wel enige informatie op, maar geen mogelijkheid om contact op te nemen vanuit België.
Dan vond ik ACM ConsuWijzer waar ik mijn situatie kon uitleggen via een contactformulier, maar hoewel ik daarin had vermeld al bij ECC aangeklopt te hebben, kreeg ik alleen maar de raad om mij te wenden naar het ECC (!!!), waar ik dus ook niets aan had.
Ook bij de geschillencommissie in Nederland kon ik niet terecht want de verkoper is nergens bij aangesloten. Ik heb dan mijn probleem voorgelegd aan het Europees Centrum voor de Consument in België die via Nederland hebben geprobeerd om te bemiddelen, maar de verkoper weigert niet alleen daarop in te gaan, hij weigert ook alle contact met mij. Volgens hem omdat ik niet "fatsoenlijk" communiceer, volgens mij omdat ik me niet heb laten afschepen. Maar het kunnen gebruiken van de duo-fiets is voor ons heel belangrijk, zeker omdat we niet weten hoe lang mijn man nog heeft met zijn ziekte.
Volgens het ECC is mijn enige mogelijkheid nu nog via een juridische procedure. Maar omdat ik niet weet hoe daaraan te beginnen vanuit België, probeerde ik al verschillende keren tevergeefs te bellen naar het Juridisch Loket om aan de nodige informatie te geraken. Mijn verder gezoek op het internet leverde wel enige informatie op, maar geen mogelijkheid om contact op te nemen vanuit België.
Dan vond ik ACM ConsuWijzer waar ik mijn situatie kon uitleggen via een contactformulier, maar hoewel ik daarin had vermeld al bij ECC aangeklopt te hebben, kreeg ik alleen maar de raad om mij te wenden naar het ECC (!!!), waar ik dus ook niets aan had.