Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Terugroepactie duurt al bijna 2 jaar

In augustus 2022 kocht ik een gebruikte Opel Ampera-e. Toen ik de auto kocht was er een terugroepactie gaande (21-C-148 en 22-C-009) waarbij de hoogspanningsaccu wordt vervangen door een nieuwe accu omdat deze brandgevaarlijk is. Als tussentijdse oplossing is via een software-update de maximale laadcapaciteit naar 80% gezet om brandgevaar te voorkomen. Tegelijkertijd wordt geadviseerd de auto niet binnen te parkeren/te laden. Dit alles was bekend toen ik de auto bij een (niet merk gebonden) occasion-dealer kocht. De accuvervanging valt onder de fabrieksgarantie op de accu (8 jaar / 160.000 km).

Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder en wacht ik nog altijd op een nieuwe accu. Eigenaren die de auto reeds in bezit hadden toen de terugroepactie werd ingesteld, krijgen van Opel € 10/dag onkostenvergoeding voor de gereduceerde capaciteit/actieradius en het niet binnen mogen parkeren van de auto. Als 2e hands eigenaar krijg ik echter van zowel de dealer als Opel Nederland te horen dat ik daar niet voor in aanmerking kom omdat dit gebrek ten tijde van de koop bij mij bekend was. Ik kocht echter wel de auto met de belofte dat er een terugroepactie wordt uitgevoerd, wat tot op heden niet gebeurd is.

Hier heb ik 2 vragen over:
1. Hoe lang mag een producent doen over een dergelijke terugroepactie? Zit hier een maximale termijn aan?
2. Heb ik recht op compensatie voor deze lange wachttijd? Of is het simpelweg pech gehad dat dit zo lang duurt?

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag