Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Teruggave aankoopbedrag/reparatiekosten caravan
Nu heb ik pas in maart 2022 de Bovag check kunnen doen. Daaruit komt naar voren dat er zo'n 4000 euro aan reparatiekosten zijn (heb ik nog niet laten repareren). Ernstigste mankement is het verrot zijn van de bodemhoeken. Ik ben teruggegaan naar de dealer om een deel van de reparatiekosten te claimen, danwel de caravan terug te brengen voor aankoopbedrag. De dealer zegt dat dit een euvel is van het type, het niet zo erg is (het is volgens hem niet onveilig) en ik niet kan verwachten dat hij voor de kosten opdraait omdat wat er is afgesproken (bovenstaand citaat) vaag is en daar vanalles onder kan vallen. Hij stelde voor het zelf te repareren (het is geen garage maar een boertje die wat handel in caravans ernaast doet). Ik heb toen voorgesteld dat hij het repareert, en dat ik dan nog een bova check laat doen (door een onafhankelijke derde, op mijn kosten) en als blijkt dat het dan nog steeds niet goed is, hij voor de kosten opdraait. Daar heeft hij geen oren naar en nu zijn we in een patstelling. Hij zegt dat ik juridisch gezien dus geen gelijk heb. Hij stelt voor om zelf een deel van de gebreken te repareren voor dezelfde prijs als de bovag garage (wat ik niet 100% vertrouw omdat het geen garage is) en de rotte bodemhoeken op eigen kosten te doen wat ik ook niet vertrouw omdat hij dan waarschijnlijk gewoon een plaatje ertegenaan monteert en niet de caravan deels uit elkaar haalt wat zou moeten om het goed te repareren. Als alternatief stelt hij voor om ons 250 euro te betalen uit coulance en daarmee de zaak af te handelen. Sta ik in mijn recht om reparatie door een bovag gecertificeerd bedrijf te laten uitvoeren en hem de rekening te sturen?
Om uw vraag goed te beantwoorden zou eerst goed geanalyseerd moeten worden wat u destijds precies bent overeengekomen en doe die afspraken moeten worden uitgelegd. Het valt mij wel op dat u de keuring pas laat hebt laten uitvoeren . Dat zou een discussiepunt kunnen opleveren met de verkoper in een eventuele procedure. Hebt u wel tijdig geprotesteerd na levering?
Uitgangspunt, los van de precieze afspraken die gemaakt zijn, is dat de verkoper een redelijke termijn krijgt om te herstellen. Pas als daarvan geen gebruik wordt gemaakt of kan worden aangenomen dat de verkoper dat niet wil, zou u op kosten van de verkoper door een ander (bovag)bedrijf kunnen laten herstellen. Ik adviseer u om zich eerst (volledig) te laten adviseren voordat u verdere stappen onderneemt. Wacht u daarmee niet te lang. U hebt een schadebeperkingsplicht. Bovendien zou, indien de caravan momenteel wordt gebruikt, discussie kunnen ontstaan waardoor eventuele gebreken zijn ontstaan en wie ervoor verantwoordelijk is.