Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Terugbetaling salaris na opzegging binnen opzegtermijn?

Op 1 september startte ik in de thuiszorg met een jaarcontract voor 24u per week.
Op 22 september diende ik mijn ontslag in nadat er afspraken niet werden nagekomen.
Het probleem was dat ik niet aan mijn 24u per week kwam, maar wel meerdere dagen ingepland stond, waardoor ik gevoelsmatig veel werkte voor weinig uren.
Ik zou tevens ook een opleiding gaan doen, naar verwachting had deze begin september moeten starten, daar hielden zij met 4u per week ook rekening mee.
De school gaf aan later te starten, per 28 september. Dit heb ik direct doorgegeven want dan zou ik op de 'schooldag' ook beschikbaar zijn voor werk. Deze dagen zijn echter niet ingepland door de roosteraars.

In het sollicitatiegesprek, toen ik deze twijfel qua uren en routes besprak, werd er aangegeven dat ik dan langere routes kon werken, zodat ik niet veel dagen hoefde te werken om aan mijn uren te komen.
Toen ik dit wederom aangaf in week 2 bij mijn teamleider, was de oplossing een kleiner contract. Ik ben hier niet op ingegaan want mijn intentie was en is, om 24 uur per week te werken.

Uiteindelijk kreeg ik mijn salaris van de hele maand met de melding erbij dat ze nog gingen berekenen hoeveel ik dan terug zou moeten betalen. Twee weken later ontving ik thuis een salarisspecificatie met daarin enkel bedragen, weinig specificaties en naar mijn idee een te hoog bedrag.
Nu rest de vraag waarover mijn vorige werkgever en ik nu in discussie zijn, mogen zij mijn min-uren meerekenen en qua salaris terugvragen, of moeten ze mij de 24u van elke week betalen?
De vorige werkgever geeft aan volgens een jaarurensystematiek te werken en dus niet werkelijk elke week 24u te hoeven betalen omdat ik er geen heel jaar gewerkt heb.
Ik wil graag weten wat mijn rechten en plichten zijn omtrent deze nare situatie.
Ik begrijp dat ik geld terug moet betalen en dat zal ik ook respecteren. Maar uiteraard wel wat ze ook daadwerkelijk terug behoren te krijgen.

Het is begrijpelijk dat dit een gecompliceerde en onaangename situatie voor je is.

Het lijkt erop dat je werkgever gebruik maakt van de zogenaamde 'jaarurensystematiek'. Bij deze systematiek wordt het aantal te werken uren uitgesmeerd over een heel jaar. Dit betekent dat je soms meer werkt en soms minder, afhankelijk van het werk dat er is.

Wat belangrijk is, is wat er in je contract staat over je werkuren en wat er gebeurt als je minder werkt dan contractueel overeengekomen. Als er in je contract staat dat je per jaar een bepaald aantal uren werkt en je hebt minder gewerkt, dan is het mogelijk dat je werkgever dit geld terugvraagt. Hierbij geldt wel dat de werkgever moet kunnen bewijzen dat er voldoende werk voor je was.

Als er echter in je contract staat dat je per week een vast aantal uren werkt (in jouw geval 24 uur), is de situatie anders. Dan dient je werkgever je voor deze uren te betalen, ook al heb je feitelijk minder gewerkt vanwege het gebrek aan werk. De werkgever mag dan niet de niet-gewerkte uren op jou verhalen.

Dit hangt allemaal heel erg af van wat er in je contract staat, en het kan ook afhangen van de vraag of er een cao van toepassing is. Ik raad je aan om juridisch advies in te winnen en je contract door een specialist te laten bekijken om te bepalen wat jouw rechten en plichten in deze situatie zijn."
----------------
Let op! Dit gratis advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer
----------------
Bel ons voor verdere hulp
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Mogelijk kunnen wij u gratis verder helpen of doorverwijzen naar een betrouwbare advocaat of jurist. Bel ons tijdens kantoortijden op 040 2350423.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag