Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Telefonische aankoop zonder herroepingsrecht.

Maandag in de namiddag werd ik gebeld door een producent van onzichtbare beugels waar ik eerder een vrijblijvend consult bij had gehad. Dit telefoontje diende voor het doorspreken van het 'behandelplan', welke ik tijdens dat telefoontje per e-mail ontving. Hier zag ik ook voor de eerste keer alle details, zoals duur van de behandeling en de kosten. Voor deze behandeling had ik een kortingscode ontvangen.

Tijdens het gesprek gaf ik aan dat ik tijd nodig had om hierover na te denken, maar de verkoper zinde erop dat het dan wel eens zo kon zijn dat de korting komt te vervallen en daarmee de prijs hoger komt te liggen. Dit strookte niet met datgene wat in het plan stond. Hier stond namelijk dat het aanbod 10 dagen geldig was. Ze deden voorkomen alsof ik een dief van m'n eigen portemonnee zou zijn als ik hier te lang over zou nadenken.

De volgende dag belde de verkoper mij in de ochtend, met de vraag of ik akkoord ben met het behandelplan. Wederom refererend naar het eventueel verlopen van de korting. Nu zei ik, ja, al twijfelend. Op dat moment had de verkoper de koop doorgevoerd en zat ik klaarblijkelijk vast aan de koop van de doorzichtbare beugels. Hij heeft tijdens het gesprek geen moment gerefereerd naar het ontbreken van het herroepingsrecht onder het mom van maatwerk.

Circa vier uur later nam ik contact met hen op, omdat ik nog aanvullende vragen had en ik mij onder druk voelde gezet om z.s.m. een beslissing te nemen. Daarom wilde ik extra bedenktijd. Ik kreeg geen telefonisch contact meer met hen, louter via chat. Een medewerker zei per chat (bewijs voor) dat hij de bestelling on-hold kon zetten en dit zou voorleggen aan zijn management. Pas als ik akkoord zou gaan na die extra vragen en bedenktijd, zou het proces vervolgd worden.

Echter kreeg ik terug dat het toch definitief was en de koop niet meer kon worden teruggezet. Hier ben ik het niet mee eens. Allereerst zijn de algemene voorwaarden niet te downloaden op de website, en heb ik deze ook niet ontvangen. Ook heeft de verkoper mij daar niet op gewezen. Daarnaast hebben ze mij onder druk gezet om de koop snel te doen, terwijl het aanbod tien dagen geldig was. Ten derde heb ik vier uur na het 'akkoord' contact opgenomen. In dit tijdsbestek, zeker met een levertijd in acht nemende van 4-10 weken, kan ik me niet voorstellen dat dit onmogelijk is. Als laatste, heeft een medewerker mij een valse belofte gedaan.

Wat moet ik nu doen? De factuur is inmiddels binnen van €2500,- en ze blijven alleen maar roepen dat het gewoon betaald moet worden.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag