Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Schilderklus betalen binnen garantietijd?

Mijn huis is in de zomer van 2019 aan de buitenkant geschilderd. De schilder, die vanaf 2005 al mijn schilderwerk deed, gaf 3 jaar garantie op dit schilderwerk. In de zomer van 2022 heb ik hem benaderd vanwege ontstane mankementen aan het schilderwerk. Hij deelde mij mede dat dit binnen de garantietijd valt en dat hij de mankementen zal herstellen. Hij gaf ook aan in de loop van 2022 te gaan stoppen met werken, maar het zou in orde komen, ik hoefde mij geen zorgen te maken. Later belde hij mij dat hij het zelf niet gaat doen, maar dat hij het overdraagt aan zijn opvolger. Ik heb zijn opvolger gebeld en hij zou het gaat doen. De opvolger kwam er voorlopig niet aan toe en ik stemde er mee in dat hij de garantieklus in het voorjaar 2023 zou uitvoeren. We hebben een afspraak staan op 9 juni.
Vorige week kwam een kennis van mij aan de deur om mij te waarschuwen. Zij had een garantieklus uit laten voeren door dezelfde opvolger die ik heb. Na de klus vroeg hij de kennis om geld. Zij antwoordde dat het haar niets zou kosten, omdat de klus binnen de garantietijd viel. “Niks geen garantie, deze klus kost u 1100,00 euro” zei hij. Het overviel haar zo en ze heeft betaald. Ze waarschuwde mij, opdat mij niet hetzelfde zou overkomen,
Hoe kan ik op een juiste manier voorkomen dat mij hetzelfde overkomt?

Goedemiddag,

De enige manier dat u dit kunt voorkomen is door vooraf duidelijke afspraken te maken hierover. Met elkaar in contact treden is doorgaans de beste optie. Voordat de nieuwe schilder aan het werk gaat, is het van belang dat u nogmaals (schriftelijk) bevestigt dat het onder de garantie valt en dat u hem geen extra geld schuldig bent. Indien hij hier niet in meegaat, zou u de oude schilder aansprakelijk kunnen stellen voor de werkzaamheden die niet deugdelijk zijn uitgevoerd.
Voor wat betreft uw kennis: afhankelijk van de bewijsvoering (correspondentie tussen partijen, nota, etc.) heeft hij/zij juridisch gezien het recht om het bedrag terug te vorderen. Er was namelijk geen rechtsgrond om het bedrag over te maken. Een vordering uit onverschuldigde betaling, waar dit dan onder valt, kan teruggevorderd worden in een juridische procedure. Uw kennis dient wel aan te tonen dat het werk onder de garantie viel en dat dit vooraf is overeengekomen. Indien u uw zaak nader wenst te bespreken, neem gerust vrijblijvend contact op.

Gr,

Dhr. S. Leito
FerLei Legal
06-49175526

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag