Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Schilderklus betalen binnen garantietijd?
Vorige week kwam een kennis van mij aan de deur om mij te waarschuwen. Zij had een garantieklus uit laten voeren door dezelfde opvolger die ik heb. Na de klus vroeg hij de kennis om geld. Zij antwoordde dat het haar niets zou kosten, omdat de klus binnen de garantietijd viel. “Niks geen garantie, deze klus kost u 1100,00 euro” zei hij. Het overviel haar zo en ze heeft betaald. Ze waarschuwde mij, opdat mij niet hetzelfde zou overkomen,
Hoe kan ik op een juiste manier voorkomen dat mij hetzelfde overkomt?
Goedemiddag,
De enige manier dat u dit kunt voorkomen is door vooraf duidelijke afspraken te maken hierover. Met elkaar in contact treden is doorgaans de beste optie. Voordat de nieuwe schilder aan het werk gaat, is het van belang dat u nogmaals (schriftelijk) bevestigt dat het onder de garantie valt en dat u hem geen extra geld schuldig bent. Indien hij hier niet in meegaat, zou u de oude schilder aansprakelijk kunnen stellen voor de werkzaamheden die niet deugdelijk zijn uitgevoerd.
Voor wat betreft uw kennis: afhankelijk van de bewijsvoering (correspondentie tussen partijen, nota, etc.) heeft hij/zij juridisch gezien het recht om het bedrag terug te vorderen. Er was namelijk geen rechtsgrond om het bedrag over te maken. Een vordering uit onverschuldigde betaling, waar dit dan onder valt, kan teruggevorderd worden in een juridische procedure. Uw kennis dient wel aan te tonen dat het werk onder de garantie viel en dat dit vooraf is overeengekomen. Indien u uw zaak nader wenst te bespreken, neem gerust vrijblijvend contact op.
Gr,
Dhr. S. Leito
FerLei Legal
06-49175526