Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Richtlijnen bij contract van 30 uur per week?
In verband met een wijziging in openingstijden wil mijn werkgever diensten gaan wijzigen. Nu is er voor iedere medewerker een rooster van 24 of 30 uur p/w, afhankelijk van het contract. Er wordt dan 6 uur per dag gewerkt. (Telefoon en beeldschermwerk). Nu wil de werkgever een rooster maken waarbij je 4 uur en 7 1/2 uurs diensten krijgt in een week. Dat betekent dat iemand die een contract heeft voor 30 uur p/w 25,88 uur wordt ingepland en iemand met een contract van 24 uur 21,13 uur. Zo ontstaan er dus min-uren. Een medewerker wordt dan geacht bij ziekte, verlof of drukke periodes extra te werken. Mag dat zomaar, welke restricties zijn hier aan verbonden? Het zou dus in de praktijk zo maar kunnen dat je in rustige maanden 25,88 uur werkt en in de drukke zomermaanden of decembermaand misschien wel 40 uur moet werken. Mag dat zomaar, welke restricties zijn hier aan verbonden?