Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Retour wordt geweigerd

Ik wil een pakket terugsturen naar XYZComputers, maar ze weigeren mijn retour. Het zit echter nog in originele verpakking, waar de stickers nog heel van zijn. Heb het nooit geopend. Ik sta hiermee toch volledig in mijn recht? De smoes die zij gebruiken is dat het om een "uniek" product gaat, terwijl dat nergens staat aangegeven op de website.

Het Nederlandse consumentenrecht geeft je in een dergelijk scenario het recht om de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden, als het een zogenaamde 'koop op afstand' betreft. De mogelijkheid om te retourneren heet ook wel het herroepingsrecht. Daarbij heb je als consument het recht om binnen 14 dagen na ontvangst van het product de overeenkomst te ontbinden. Vervolgens heb je nog 14 dagen de tijd om het product te retourneren.

Echter, er zijn enkele uitzonderingen op dit herroepingsrecht. Eén van deze uitzonderingen betreft producten die volgens specificaties van de consument zijn vervaardigd, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument. Of dit bij het aangekochte product het geval is, kan ter discussie staan.

Als de verkoper stelt dat het een 'uniek' product betreft, zou dit kunnen wijzen op een dergelijke uitzondering. Echter, als dit nergens staat aangegeven op de website, lijkt het erop dat de verkoper je hierover op het moment van aankoop niet goed heeft geïnformeerd. In dat geval zou je herroepingsrecht niet vervallen.

Dit is echter een complexe situatie waarbij meer factoren een rol kunnen spelen, dus het kan verstandig zijn om deze situatie voor te leggen aan een jurist of advocaat. Zij kunnen je advies op maat bieden op basis van alle relevante informatie."
----------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag