Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Retour pakket wordt niet geaccepteerd.

Ik heb op 11 december een bestelling geplaatst bij M. Op de site staat dat binnen enkele werkdagen de bestelling afgeleverd zal worden. Echter hebben mijn buren op 27 december het pakket in ontvangst genomen. In de tussentijd heb ik contact gehad met M. Ik had namelijk hetzelfde product voor € 40 euro goedkoper gevonden. Dus wilde ik mijn pakket annuleren/retourneren. Ik kreeg een retourlabel binnen, dus op het moment dat ik mijn pakket in ontvangst heb genomen ben ik naar het pakketpunt gegaan om de doos te retourneren. Eenmaal aangekomen bij het PostNL punt gaven ze aan dat het label al eens gebruikt was en ze mij niet konden helpen. Ik moest een nieuw label aanvragen. Via de website van M. gaat dit helaas ook niet meer, de 14 dagen retourtermijn zijn voorbij. Ik heb dagelijks geprobeerd te bellen, echter hangen ze op na 1:52 minuut. Ik heb 4 en 8 januari voor het laatst gemaild met een verzoek voor het toesturen van een retourlabel. Helaas nog geen gehoor. Wat kan ik het beste doen?

Het lijkt erop dat u in een lastige situatie zit met de verkoper. Volgens het Nederlandse recht hebt u het recht om binnen 14 dagen na ontvangst van een product dit te retourneren. Deze termijn kan soms verlengd worden afhankelijk van het beleid van de verkoper. In uw situatie bestaat het probleem dat u het pakket na de bestelling laat hebt ontvangen en dat het retourlabel niet functioneert.

In dit geval zou u de volgende stappen kunnen ondernemen:

1. Stuur nogmaals een e-mail aan de verkoper en informeer naar een nieuw retourlabel. Leg in deze e-mail ook de situatie nogmaals uit en maak specifiek melding van de datum waarop het product in ontvangst is genomen (in dit geval door de buren op 27 december). Dit is relevant omdat de wettelijke termijn voor het retourneren van artikelen na aankoop (14 dagen) mogelijk later kan ingaan.

2. Als de verkoper niet reageert, zou u kunnen overwegen om een aangetekende brief te sturen. Hierin meldt u dat u binnen de wettelijke termijn kenbaar hebt gemaakt het product te willen retourneren en voegt daarbij een kopie van de eerste communicatie waarin u dit kenbaar hebt gemaakt. Door de brief aangetekend te versturen heeft u een ontvangstbewijs en kan de ontvanger de ontvangst niet ontkennen.

3. Als dit geen effect heeft, kunt u overwegen om een klacht in te dienen bij de Geschillencommissie als de verkoper hierbij aangesloten is. Daarnaast kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die toeziet op naleving van de regels voor consumentenbescherming.

Het is verstandig om juridisch advies in te winnen om er zeker van te zijn dat u op de juiste manier handelt volgens het Nederlands recht. Elk geval kan namelijk anders zijn en de bovengenoemde stappen zijn algemene richtlijnen en geen wettelijk bindend advies.---------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag