Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Restitutie factuur non-conformiteit occasion

Op 15-04-2023 kocht ik een auto van het type 'merk auto' uit 2011, zonder 'verschillende namen van soorten garanties' garantie. Tijdens de proefrit op 08-04-2023 vertoonde deze auto een gebrek (niet werkende stuurbekrachtiging). Vóór het tekenen van de koopovereenkomst is door de verkoper (dealer in occasions) aangegeven dat de accu vervangen zou worden om het probleem op te lossen. Ten tijde van de koop, en de eerste week van gebruik daarna heb ik geen problemen ondervonden met de functionaliteit van de stuurbekrachtiging. Echter, kort hierna begon hetzelfde probleem weer kortstondig op te treden. In de veronderstelling dat dit van tijdelijke aard zou zijn, heb ik hier niet meteen melding van gemaakt. Helaas bleef het probleem bestaan en deed het zich ook steeds vaker voor. Uiteindelijk is op 26-06-2023 de stuurbekrachtiging blijvend uitgevallen.
Ik heb de dealer de auto te repareren. Dat is gebeurd op 12-07-2023. Hierbij is de defecte stuurbekrachtigingspomp vervangen.

Uit onvrede over de hoogte van de ontvangen factuur, zoals zowel telefonisch als ook mondeling bij de dealer aangegeven, heb ik middels juridisch advies vernomen dat blijkt dat het defect van de gekochte auto volgens de Nederlandse wetgeving valt onder non-conformiteit. De toepasselijke wetgeving geeft aan dat alle kosten die voortvloeien uit het herstellen van het non-conforme product voor rekening zijn van de verkopende partij.

Nu de dealer weigert gehoor te geven aan mij verzoek tot restitutie, wil ik u graag de situatie voorleggen, en natuurlijk vernemen of en hoe ik met deze kwestie moet doorgaan. Mijn eigen rechtsbijstand heeft al aangegeven dat dit niet onder het verzekerde pakket valt.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag