Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Redelijke termijn reparatie CV door verhuurder in winterperiode?

Afgelopen winter heeft in het huur appartement (50+ woning) van mijn 90 jarige schoonmoeder de cv ketel gedurende meerdere weken 24/7 voluit gebrand. Er was namelijk een defect aan haar cv, waardoor de thermostaat niet meer werkte. Na melding van deze storing kwam er na 4 dagen een reparateur kijken, die constateerde dat er een onderdeel vervangen moest worden. Helaas was dit onderdeel niet voorradig. De reparatie heeft uiteindelijk 4 weken na de eerste melding plaatsgevonden. Uit een grafiek blijkt , dat het gasverbruik van mijn schoonmoeder altijd op of zelfs onder het gemiddelde verbruik van de overige bewoners ligt. Tijdens de storing aan de thermostaat is haar gasverbruik dan ook toren hoog.

Mijn schoonmoeder heeft nu een eindafrekening 2022 van de verhuurder ontvangen, waarop zij 339,44 euro moet bijbetalen. Mijn schoonmoeder heeft, net als alle bewoners van het ouderencomplex, per 1 april 2022 al een huurverhoging van 60 euro per maand moeten betalen, om de hoge gasprijs te compenseren.

Ik heb namens mijn schoonmoeder bij de verhuurder bezwaar gemaakt tegen de hoge eindafrekening. Helaas heb ik hierop een afwijzing ontvangen met als reden dat de verhuurder de periode van reparatie binnen het redelijke termijn van 6 weken vindt vallen en mijn schoonmoeder op geen enkele manier tegemoet wil komen.

Ik ben bekend met deze termijn, maar zou een defecte verwarming in de winter, en zeker met die hoge gasprijs, niet onder een spoedreparatie kunnen vallen?
Wat was er gebeurd als de cv was uitgevallen, had mijn schoonmoeder van 90 jaar dan 4 weken in een onverwarmd huis moeten wonen? Nu was het zo warm in huis, dat mijn schoonmoeder het huis vaak ontvluchtte, slecht sliep en het de nodige stress opleverde.

Zijn er wellicht nog mogelijkheden of argumentatie die wellicht kunnen helpen om de verhuurder tot andere gedachten te brengen.

Ik hoor graag van u.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag