Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier

Rechtsbijstandverzekering zinvol voor komende WIA-aanvraag?

Ik heb nu 2,5 jaar erge long covid klachten waardoor ik 5-7 uur per week kan werken. Mijn werkgever heeft een loonsanctie opgelegd gekregen omdat ik geen klachten zou hebben en daarom fulltime zou kunnen werken in eigen functie.
Ik heb nu weer 4 maanden werk opbouwen geprobeerd en dat stagneert/gaat achteruit. Werkgever gaat daarom een bekortingsverzoek indienen.
Door de loonsanctie ben ik er niet gerust op dat ik een WIA-uitkering zal krijgen. Als ik naar rechtsbijstandverzekeringen kijk snap ik niet of het nog zin heeft om dat af te sluiten. Kunt u mij hierin adviseren? Ik hoop dat ik hier op de goede plek ben voor deze vraag.

Begrijpelijk dat u hier onzeker over bent. Een verzekeringspolis biedt inderdaad ondersteuning op vele gebieden, waaronder juridische kwesties. De keuze van een rechtsbijstandverzekering hangt echter af van meerdere factoren, waaronder uw persoonlijke situatie en behoeften.

Rechtsbijstandverzekeringen kunnen handig zijn bij veel juridische vraagstukken, en kunnen bezwaar- en beroepsprocedures en juridische procedures ondersteunen. Ze kunnen u ook helpen met juridisch advies en onderhandelingen. Het is mogelijk dat u rechtsbijstand nodig heeft als u moet vechten voor uw recht op een WIA-uitkering.

Echter, het is belangrijk om te weten dat rechtsbijstandverzekeringen meestal een wachttijd hebben. Dit betekent dat er een bepaalde periode moet verstrijken na het afsluiten van de polis voordat u gebruik kunt maken van de dekking. Bovendien zijn juridische conflicten die al bestonden op het moment dat u de verzekering afsloot meestal uitgesloten van dekking.

Als u overweegt om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten, is het daarom aan te raden om eerst de polisvoorwaarden zorgvuldig te lezen. Zo kunt u beter inzien of de verzekeringsvoorwaarden passen bij uw situatie.

Onder andere uw huidige situatie met uw werkgever en de UWV kan een rol spelen in de beslissing om wel of geen rechtsbijstandverzekering te nemen. Het kan zeker zinvol zijn om professioneel advies in te winnen bij een jurist of advocaat met expertise op dit gebied om u te begeleiden bij uw beslissing en mogelijke verdere stappen.

Let op: Dit advies is bedoeld om u een algemeen idee te geven en mag niet worden beschouwd als juridisch advies voor uw specifieke situatie. Raadpleeg een professional voor advies op maat."
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag