Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Rechten omtrent defecte kraan en stookkosten VvE?

Ik heb een geschil over een defecte cv kraan met het bestuur van mijn vereniging van eigenaren naar aanleiding van een afrekening stookkosten. In mijn appartement (waar ik sinds 1 april 2021 eigenaar van ben) is de warmte geregeld middels meters op de radiatoren (bedienbaar door draaiknoppen aan de radiator) en gemeenschappelijke verwarmingssysteem (plintverwarming; 1 meter) die dus middels een andere kraan/draaiknop bedienbaar is. De afrekening stookkosten die ik heb ontvangen is € 1522 over de periode juni 2021 tot en met juni 2022! Deze is alleen gebaseerd op de stookkosten van uitsluitend de plintverwarming. De radiatoren heb ik niet aangezet sinds ik in de woning ben, dit zie ik ook terug in de eindafrekening. Ik had geen idee dat ik de plintverwarming kon beïnvloeden door de CV kraan aanwezig in de woonkamer. Deze kraan is al niet draaibaar/defect sinds ik hier ben gaan wonen. Ik heb nooit eerder bij het nut van deze kraan stilgestaan totdat ik de rekening kreeg. Ik heb een klacht ingediend bij het bestuur van de VvE over de hoogte van de rekening en defecte kraan en het enige wat ik kreeg is dat ik de warmte heb benut en nu hiervoor moet betalen en dat ze een loodgieter gaan zoeken om de defecte kraan te repareren. We zijn nu een week verder en ik heb nog niemand gezien en de verwarming staat nog steeds aan, waardoor mijn rekening van aankomende jaar ook hoog zal uitvallen. Ik kan deze namelijk niet uitzetten. Als ik eerder wist dat die kraan voor het aan/uitzetten van de verwarming was, had ik deze nooit aangezet. Het appartement is namelijk niet koud. Al deze tijd heeft de verwarming aangestaan (dag en nacht) zonder dat ik dat wist en vooral zonder dat ik het wilde. Navraag bij de vorige eigenaar: Hij geeft aan dat hij deze kraan sinds februari 2019 niet meer had gebruikt. De bestuurder geeft aan dat als je deze kraan niet regelmatig gebruikt, het dan stuk kan gaan. Mijn conclusie is daarom dat deze kraan is stukgegaan en aangeschoten (vanwege geen gebruik) is tussen juli 2021 en nu. Ik heb dit alleen te laat ontdekt. Ik heb de afrekening van het jaar ervoor (loopt tot juni 2021) gezien dat de vorige eigenaar de plintverwarming ook niet heeft gebruikt. De verwarming is dus hoogstwaarschijnlijk kapot gegaan en aangeschoten zonder dat ik dit wist. Ik heb hem niet aangezet en kon hem namelijk niet aan (of uitzetten) vanaf het moment dat ik hier woon. Ook belangrijk om te vermelden: Ik heb nooit van de vorige eigenaar (omdat hij het ook al lange tijd niet meer had gebruikt) of het bestuur van de VvE ooit een uitleg gehad over de werking van de verwarming in de woning, toen ik er pas kwam wonen. Daarom wist ik niet dat de plintverwarming beïnvloedbaar was. Mijn vraag is vooral: Wat zijn mijn rechten om deze afrekening aan te vechten om niet te hoeven betalen en houdt mijn argumentatie omtrent de defecte kraan juridisch stand?

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag