Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Rechten bij aankoop ondeugdelijk product/slechte service?
Goedenavond,
Vervelende situatie waar u in verkeert. Ik ga ervan uit dat u de fiets als een consument heeft gekocht bij een professionele partij. Doorgaans dient u de verkoper het product te laten herstellen, voordat u een beroep kunt doen op ontbinding. Blijkens uw verhaal heeft u dat meermalen gedaan. Wat voor stappen u kunt ondernemen, leg ik hieronder nader uit.
Herstel eisen
Het uitgangspunt is dat de verkoper het product dient te herstellen zonder noemenswaardige overlast. De verkoper mag ook geen kosten in rekening brengen.
Ontbinden van de overeenkomst
In principe is ontbinding mogelijk als de verkoper de kans heeft gehad om het gebrek te herstellen en dat zonder succes heeft plaatsgevonden. Aangezien u dat al gedaan heeft, kunt u uw geld terugvragen en ook vervangende schadevergoeding vragen. Denk hierbij aan de extra kosten die u maakt.
Het voornoemde is uiteraard een theoretische uitleg. Alle feiten en omstandigheden spelen een rol. Zo kunt u denken aan hoe u zelf bent omgesprongen met de fiets, hoe de fietsenmaker de fiets heeft hersteld, etc.
Om uw rechtspositie te bepalen is het ook van belang om alle relevante documenten door te nemen (kopie nota, correspondentie tussen partijen, etc.). Neem gerust vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Mvg,
Dhr. mr. S. Leito
FerLei Legal
06-49175526