Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Rechten bij aankoop ondeugdelijk product/slechte service?

Afgelopen februari hebben wij een nieuwe elektrische bakfiets gekocht. Na de fiets gebruikt te hebben voor ongeveer 6 maanden kwamen er allemaal kwalen naar boven. Slechte remmen, accu doet het niet meer. De fiets is nu al 2 keer ter reparatie geweest wat weken geduurd heeft. Eerste keer 3 weken, daarna 2 weken. Nu staat de fiets er weer omdat hij na 1 uur gebruik er alweer mee ophield. De fiets staat er nu ook alweer een week. Er worden geen concrete gegevens terug gecommuniceerd naar ons. Wanneer de fiets klaar is, wanneer er aan gewerkt gaat worden. En als er wel datums gepland/afgesproken zijn dat er naar de fiets wordt gekeken gebeurt dat niet. Als er verschillende mensen bellen voor de status van de fiets krijgt iedereen een ander antwoord. Wij zijn afhankelijk van de fiets om de kinderen naar school te brengen, bijna een half uur fietsen naar school. De afgelopen weken toen de fiets ter reparatie was heb ik de kinderen naar school gebracht en gehaald. Dit kost mij 2 en half uur per dag. Deze uren moet ik allemaal inhalen en/of vakantie uren voor nemen. Ook kost ons dit honderden euro's extra in de maand aan brandstof. We weten niet zo goed wat voor stappen we moeten ondernemen.

Goedenavond,

Vervelende situatie waar u in verkeert. Ik ga ervan uit dat u de fiets als een consument heeft gekocht bij een professionele partij. Doorgaans dient u de verkoper het product te laten herstellen, voordat u een beroep kunt doen op ontbinding. Blijkens uw verhaal heeft u dat meermalen gedaan. Wat voor stappen u kunt ondernemen, leg ik hieronder nader uit.

Herstel eisen
Het uitgangspunt is dat de verkoper het product dient te herstellen zonder noemenswaardige overlast. De verkoper mag ook geen kosten in rekening brengen.

Ontbinden van de overeenkomst
In principe is ontbinding mogelijk als de verkoper de kans heeft gehad om het gebrek te herstellen en dat zonder succes heeft plaatsgevonden. Aangezien u dat al gedaan heeft, kunt u uw geld terugvragen en ook vervangende schadevergoeding vragen. Denk hierbij aan de extra kosten die u maakt.

Het voornoemde is uiteraard een theoretische uitleg. Alle feiten en omstandigheden spelen een rol. Zo kunt u denken aan hoe u zelf bent omgesprongen met de fiets, hoe de fietsenmaker de fiets heeft hersteld, etc.

Om uw rechtspositie te bepalen is het ook van belang om alle relevante documenten door te nemen (kopie nota, correspondentie tussen partijen, etc.). Neem gerust vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Mvg,

Dhr. mr. S. Leito
FerLei Legal
06-49175526

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag