Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Rechten bij aankoop defect product.

Op 22 november jl. heb ik een nieuwe Nintendo Switch Oled online via M. besteld. Op zaterdag 9 december heb ik deze geprobeerd in te stellen en op te laden. Bij het opladen gebeurde er niks, deed het niet. Dit was door de stekker in het stopcontact te stoppen. Vervolgens heb ik het geprobeerd met de speciale houder maar ook hier gebeurde niks. Zondag eerst gebeld met M., maar moest langs komen, geprobeerd met de een stekker lukte ook niet. De Nintendo moest opgestuurd worden. Dat hebben ze gedaan, daar was ik niet blij mee aangezien deze nieuw uit de doos kwam maar er was geen andere mogelijkheid dus dan doe je dat. Dit ook aangegeven per mail dat ik hier niet blij mee was maar kwam allemaal goed en het viel binnen de garantie. Op 20 december krijg ik een mail met prijsopgave van 48.00 euro, betalen was eigenlijk de enige keuze die je hebt anders maken ze het apparaat niet, dat het defect was viel uiteraard niet onder garantie want het lag aan de manier van aansluiten, dus met andere woorden aan mijzelf. Op 22 december is er een akkoord gegeven om het te maken. Inmiddels heb ik verschillende keren gebeld en gemaild met de vraag of dit gemaakt kon worden voor de verjaardag van mijn dochter op 29 december. Helaas heb ik nog helemaal niks gehoord van M. Ook via de update is er tot de 22ste niets gebeurd. Morgen is mijn dochter jarig, Helaas geen Nintendo voor haar verjaardag. Het is ook geen goedkoop kado en ik begrijp er niets van dat ik al zoveel gedoe heb bij een nieuwe Nintendo Switch. Mijn vraag is kan ik hier nog iets mee? De manier waarop dit afgehandeld wordt daar ben ik zeker niet tevreden mee.

In uw situatie lijkt het erop dat de verkoper (M.) niet voldoet aan deze verplichtingen. Het feit dat u een prijsopgave krijgt voor de reparatie van een apparaat dat nieuw en onder de wettelijke garantie valt, is niet in lijn met het consumentenrecht. U zou kunnen overwegen om juridische stappen te ondernemen:

Contact met de Verkoper: Herhaal uw claim bij de verkoper en verwijs naar uw rechten onder het consumentenrecht. U kunt aangeven dat u een gratis reparatie, vervanging, of een teruggave van de koopsom eist.
Juridisch Advies: Overweeg juridisch advies in te winnen om uw rechten af te dwingen.
Geschillencommissie of Consumentenorganisatie: Als de verkoper niet meewerkt, kunt u uw zaak voorleggen aan een geschillencommissie of een consumentenorganisatie.
Het is belangrijk om alle communicatie met de verkoper te bewaren als bewijs voor eventuele verdere stappen.
Bij de aankoop van een defect product heeft u als consument in Nederland en binnen de Europese Unie bepaalde rechten. Deze rechten zijn vastgelegd in zowel het Nederlandse als het Europese consumentenrecht. Hier zijn de belangrijkste punten:

Conformiteit: Volgens het Nederlandse Burgerlijk Wetboek moet een product voldoen aan de verwachtingen die de consument redelijkerwijs mag hebben. Als een product bij levering een defect vertoont, wordt dit gezien als een gebrek aan conformiteit.

Garantietermijn: Binnen de EU geldt een wettelijke garantie van minimaal twee jaar op producten. Binnen deze termijn heeft u recht op een gratis reparatie of vervanging, tenzij de verkoper kan aantonen dat het defect is veroorzaakt door onjuist gebruik.

Bewijslast: Gedurende de eerste zes maanden na aankoop ligt de bewijslast bij de verkoper. Als een product binnen deze termijn defect raakt, wordt vermoed dat dit defect al bestond bij levering, tenzij de verkoper het tegendeel kan bewijzen.

Reparatie of Vervanging: Als het product defect is, heeft u in principe het recht om te kiezen tussen reparatie of vervanging, tenzij dit onmogelijk is of onevenredige kosten met zich meebrengt voor de verkoper.

Kosten: Reparatie of vervanging moet kosteloos zijn. Dit omvat alle kosten om het product in een werkende staat te krijgen, inclusief verzendkosten.

Ontbinding van de Koop: Als reparatie of vervanging niet mogelijk is, of als dit niet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast kan worden uitgevoerd, kunt u de koop ontbinden of een prijsvermindering eisen.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag