Wonen, Buren
Particulier
Rechten als huurder bij contractbreuk door verhuurder?
Sinds april 2022 ben ik woonachtig in een complex waarbij in het contract omschreven staat dat internet inbegrepen is in de servicekosten, hier betaal ik voor. Op 16 december jl.. stopte het internet met werken, aangegeven door verhurende organisatie dat dit ontstond na aanleiding van glasvezelwerkzaamheden. Januari werkte het echter nog steeds niet, waar uiteindelijk na veel bellen bleek dat de eigenaar liever wilde dat iedereen eigen internet afsloot. Niet volgens de afspraken in het contract, maar aangezien internet nodig is voor werk en privé toch particulier afgesloten. Echter is zojuist de monteur voor de provider langs geweest en die geeft aan dat individueel internet, of internet überhaupt voor ons technisch niet mogelijk is. De eigenaar heeft ervoor gekozen 7-8 appartementen over dezelfde aansluiting te laten lopen en deze is nu in beslag genomen/defect en er zijn ook geen andere poorten beschikbaar. Wij kunnen dus met een aantal woningen de komende maanden niet op internet, als de eigenaar/verhuur organisatie er al iets aan gaat doen; de eigenaar kan besluiten toch voor iedereen een eigen poort aan te laten leggen, maar deze kosten zijn voor de eigenaar hoog. Dit zou een reden kunnen zijn ervoor te kiezen dit niet te doen, mocht toch worden besloten dit wel te doen kan dit maanden duren. Wij worden als huurders niet geïnformeerd, ook na zelf bellen/mailen, en weten dus niet wat de stand van zaken is. Er wordt echter wel verlangd dat ik voor de kosten blijf betalen. Een contactpersoon van de verhurende organisatie heeft aangegeven dat ze bezig zijn met een afrekening voor iedere woning waarin ze de kosten willen compenseren voor het niet functioneren van het internet, echter geven ze aan dat ze eerst moeten uitzoeken welke woning op welke aansluitingen zitten qua elektra/water/internet. Ze kunnen geen tijdsindicatie geven hoe lang dit gaat duren. Ik betaal momenteel voor een dienst die omschreven staat in mijn contract, die zij voorlopig (en mogelijk niet meer) gaan bieden zonder enige aankondiging of communiceren. Ik huur nu dus een ruimte waar helemaal geen internet mogelijk is, maar ik wel voor betaal. Het abonnement dat ik particulier had afgesloten kost €474,- per jaar. Ik heb na onderzoek begrepen dat een verhuurder gebreken binnen 6 weken hersteld dient te hebben, dit dateert 27 januari 2023. Echter is mij niet duidelijk of de 6 weken vanaf ontstaan van gebreken betreft, of 6 weken nadat ik een aangetekende brief heb verstuurd. Mijn vraag aan u is wat mijn rechten hierin zijn als huurder, of ik nu een aangetekende brief moet sturen aan de verhurende organisatie, of dat u adviseert mijn casus neer te leggen bij een kantonrechter? Met de verhurende partij komen wij er niet uit, zij willen geen contractwijziging of compensatie sturen tot de afrekening bekend is. Uit ervaring met andere woonruimtes kan dit wel tot 9 maanden na start nieuwe jaar zijn, ik ben echter niet van plan hier na het aflopen van mijn jaarcontract (april) te blijven wonen.