Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Recht op vervanging motor vriescel?

In 2018 een vriescel gekocht. Vanaf de eerste week al problemen en aangegeven (schriftelijk bewijs). Er is wel enkele keren iemand langs geweest, maar het probleem is nooit opgelost. Vriescel werkte, maar naar ons idee moest hij altijd te hard werken (vooral in de zomer) en gaf hij ook wel af en toe een storing. Jaarlijks onderhoud door een ander bedrijf laten uitvoeren. Nu na 5 jaar (bijna - deze maand) komen we er achter wat het probleem is. Er is een andere vriesmotor geplaatst dan in de offerte gezegd is (een zwakkere). Een zwakkere motor betekent dat hij harder moet werken en een kortere levensduur heeft. Dit klopt ook, want afgelopen september is hij kapot gegaan (levensverwachting is 10-15 jaar) door oververhitting waarschijnlijk. Na meerdere offertes elders opgevraagd te hebben afgelopen zomer (voorgevoel) kwamen we er dus achter dat deze huidige zwakkere motor er staat, en dat alle andere bedrijven een sterkere motor aanbevelen op basis van ruimteberekening (zij weten niet wat er stond). We hebben nu een nieuwe laten plaatsen door een ander bedrijf, en deze werkt zoals hij moet.

Met het bedrijf is helaas niet te praten. We hebben nu wel voldoende schriftelijk bewijs dat hij aangeeft dat hij vindt dat deze motor wel bij ons past, maar per ongeluk een typefout heeft gemaakt in de offerte. Maar niet alleen in de offerte, in ieder contact had hij het over de sterkere motor. Of wij hiervoor betaald hebben, weten we niet, omdat het een totaalofferte/factuur was. We hebben ook alle bewijs in de mail dat hij eigenlijk geen goede berekening wil geven, omdat wij niet dom zijn en weten wat er mist. Als we dit aangeven, dan weet hij er een mooi verhaal van te maken. Waar het op neer komt is dat hij nooit toe wil geven, tenzij we echt iets juridisch op gaan starten.

Nu denk ik dat we dit kunnen voorkomen door nog 1 sterke brief/mail te schrijven met alle feiten onder elkaar, die hij eigenlijk zelf onderbouwd heeft al, waaruit blijkt dat er gewoon een grote fout gemaakt is, en dat we de problemen hadden kunnen aanpakken als dit gewoon toentertijd al opgelost was of de juiste motor er gestaan had. Binnen de garantie dus meerdere keren melding gemaakt, en nu na de garantie komen we er achter dat het een hele andere motor is (hun sticker zat over de sticker van de motor en gelukkig hadden we nog een foto van de doos).

Maar eigenlijk willen we weten of we nog ergens recht op hebben, en zo ja waarop. Want dan kunnen we op zich zelf wel iets opstellen qua mail. Maar als we hierin hulp kunnen krijgen, dan zijn we hier ook bereid toe.

Het lijkt erop dat er potentieel sprake is van meerdere juridische problemen: non-conformiteit, dwaling, en mogelijk onrechtmatige daad. Het is echter belangrijk om te benadrukken dat specifiek juridisch advies nodig is om volledig inzicht te krijgen in uw rechten en eventuele vorderingen.

Non-Conformiteit: Op basis van artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek hebben producten die gekocht worden van een handelaar te voldoen aan de overeenkomst. Dit betekent dat ze moeten functioneren zoals de koper dat, in alle redelijkheid, mag verwachten. Vanaf uw beschrijving lijkt het erop dat de geleverde vriesmotor niet adequaat heeft gewerkt, wat een tekortkoming (non-conformiteit) zou kunnen vormen.

Dwaling: Artikel 6:228 van het Burgerlijk Wetboek spreekt over dwaling wanneer een overeenkomst tot stand is gekomen op basis van onjuiste voorstellingen van zaken. Als de motor die in de offerte was aangegeven een ander, sterker model was dan de geleverde motor, en u heeft op basis van deze offerte de overeenkomst gesloten, dan zou dit een grond voor dwaling kunnen zijn.

Onrechtmatige daad: Ook kan er sprake zijn van een onrechtmatige daad. Als u kunt bewijzen dat de leverancier opzettelijk een zwakkere motor heeft geplaatst en dit opzettelijk voor u heeft verborgen, dan kan er sprake zijn van een onrechtmatige daad. Dit zou een grond kunnen zijn voor een vordering tot schadevergoeding.

Voor het maken van een sterke brief zou u in overweging kunnen nemen een jurist te raadplegen die ervaring heeft in soortgelijke zaken, om uw positie en uw opties te verduidelijken. Er zijn verschillende opties voor gratis juridisch advies, zoals het Juridisch Loket, dat gefinancierd wordt door de overheid.
----------------
Let op! Dit gratis advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer
----------------
Bel ons voor verdere hulp
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Mogelijk kunnen wij u gratis verder helpen of doorverwijzen naar een betrouwbare advocaat of jurist. Bel ons tijdens kantoortijden op 040 2350423.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag