Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Recht op uitleg medisch dossier?
Bij een bepaald ziekenhuis in Nederland (kankeronderzoek) heb ik online (via inloggen) de inhoud van mijn dossier ingezien. Veel van de voor mij héél belangrijke delen zijn geschreven in vaktaal en ook vaak in afkortingen. Kortom, voor mij dus onbegrijpelijk.
Ik heb het ziekenhuis (oncologie + urologie + radiologie) gevraagd de enkele door mij geselecteerde delen kort in begrijpelijk Nederlands uit te leggen.
Het loopt kennelijk aldaar (ondanks de onderzoeken op de genoemde afdelingen) via slechts één arts (afdeling urologie) die beslist in dezen. De afdeling oncologie herhaalde slechts die ene arts en de afdeling radiologie reageerde helemaal niet.
De arts schreef per e-mail op 12 december:
1 “Bij vragen kunt u een afspraak maken, zoals eerder aangegeven.”
2 “ Indien u geen vertrouwen in mij heeft en mijn uitleg ten aanzien van de ingezette diagnostiek en behandeling niet naar uw wens is, dan bent u vrij om een second opinie elders te vragen.”
T.a.v. 1: De betreffende arts weet heel goed dat ik als fotograaf tot mei/juni 2024 in Azië ben.
De vragen benodigen (en dat weet de arts maar al te goed) een spoedig antwoord.
Het gaat immers over mijn directe, huidige gezondheidstoestand!
T.a.v. 2: Het is duidelijk dat de arts mijn vragen naar uitleg van het dossier tracht te omzeilen.
Ik ben er grotendeels van overtuigd dat de werkwijze zeer in strijd is geweest met de standaard medische zorgvuldigheid (ik heb mij online zeer goed ingelezen) en mogelijk in ernstige mate mijn gezondheid beschadigd kan zijn.
Mijn vraag aan u is dan ook:
heb ik als patiënt recht op uitleg over mijn medisch dossier?
Ja, als patiënt heeft u recht op uitleg over uw medisch dossier. Volgens de Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) heeft u als patiënt het recht op inzage in en uitleg over uw medisch dossier. De behandelend arts heeft de plicht om de patiënt te informeren over zijn gezondheidstoestand en de voorgestelde behandeling. Dit informatierecht is onderdeel van de behandelovereenkomst.
Het informeren van de patiënt moet op een voor de patiënt begrijpelijke manier gebeuren. Als patiënt heeft u het recht om geïnformeerd te worden in een taal die u kunt begrijpen.
Daarnaast heeft u het recht om een kopie van uw medisch dossier op te vragen. Dit recht stelt u in staat om uw medisch dossier te delen met een andere arts voor een second opinion. Het kan zijn dat u voor het verstrekken van kopieën van medische informatie kosten moet betalen.
Als de arts in kwestie weigert om uitleg te geven, kunt u overwegen om een klacht in te dienen bij de klachtencommissie van het ziekenhuis. Als dit geen bevredigend resultaat oplevert, kunt u ook een klacht indienen bij het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg.
Let op: dit is alleen een oriënterend advies. Het is raadzaam om contact op te nemen met een jurist of advocaat om uw specifieke situatie te bespreken.
----------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer
Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.