Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Recht op terugbetaling?

Begin september heb ik twee bestellingen geplaatst. Na de artikelen ontvangen en gepast te hebben, heb ik een deel van de bestelling geretourneerd. Ik heb deze aangemeld via de website zoals gevraagd en de artikelen via het door de leverancier aangeleverde verzendlabel via PostNL geretourneerd. Ik heb het retourlabel op de originele doos geplakt, de pakketten afgeleverd bij een PostNL-punt en een afgifte bewijs ontvangen van Post NL. Op dit label staat dat de pakketten overgedragen zijn aan PostNL. Echter, beide pakketten zijn nooit aangekomen.

Na diverse contactpogingen met de leverancier heeft zij gezegd een onderzoek te starten bij Post NL en 'uit coulance' mijn eerste retourpakket a 200 euro te vergoeden. Echter, van mijn tweede retourpakket a 350 euro zeggen ze dat ze 'uitgebreid onderzoek hebben gedaan' en niet tot restitutie overgaan. Heel vreemd lijkt me, voor het eerste pakket nemen zij wel de verantwoordelijkheid, voor het tweede pakket niet. Ik heb echter als klant de instructies voor retourneren opgevolgd, de pakketten afgeleverd bij PostNL en een bewijs (T&T) van PostNL voor de overdracht. Beide partijen verwijzen naar elkaar wanneer ik contact met hen zoek.

Ik kan als klant nu helemaal niets, sta met mijn rug tegen de muur en iedere keer worden mijn verzoeken tot restitutie bij de leverancier afgewezen. Nogmaals, ik heb hun verzendlabel gebruikt, pakketten ingeleverd bij Post NL en ook een afgiftebewijs ontvangen. Inmiddels heb ik op advies een (aangetekende) ingebrekestelling brief gestuurd (per post en per e-mail) naar de leverancier, waarop ik nu na 16 dagen nog steeds geen reactie heb gekregen. Gisteren heb ik hen aan deze brief herinnerd.

Ik zou graag willen weten of ik in mijn recht sta en hoe ik ervoor kan zorgen dat ik deze 350 euro toch terugbetaald krijg. Kan ik hiervoor een zaak opstarten en hoeveel succeskansen heb ik dan?

Volgens de Nederlandse en Europese consumentenwetgeving ben je in je recht om een retour aan te maken en je geld terug te vragen. Je hebt een overeenkomst met de leverancier, dus zij zijn verantwoordelijk voor het op de juiste wijze afhandelen van de retour.

De vergoeding 'uit coulance' voor het eerste pakket is redelijk, zeker als de producten niet correct zijn ontvangen. Met betrekking tot het tweede pakket, zou hetzelfde moeten gelden op basis van de consumentenrechten.

Als de leverancier niet reageert op je herinneringen en weigert om actie te ondernemen, dan kun je overwegen om een rechtszaak te starten. Hoewel ik de succeskansen natuurlijk niet met zekerheid kan beoordelen, lijkt het op basis van je verhaal wel dat je sterke argumenten hebt.

Houd er rekening mee dat een rechtszaak tijd en geld kost. Misschien kan je overwegen om het geschil voor te leggen aan een geschillencommissie. Het kan ook nuttig zijn om een juridisch adviseur of advocaat in te schakelen om je verder te adviseren.

Belangrijk om te vermelden is wel dat dit een oriƫnterend advies is en dat het daarom verstandig kan zijn om een jurist of een advocaat te benaderen.

----------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag