Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Recht op schadevergoeding makelaar/vastgoedbeheer?
Wij hebben ons huis verhuurd via een makelaar. Wij betalen voor financiële en technische hulp per maand 50 euro. Afgelopen Nov '22 heeft de huurder via mij (eigenaar) gemeld dat in het plafond een lekkage was ontstaan. Hij had de makelaar ge-gemaild, maar daar had hij niet snel genoeg reactie op gekregen. Ikzelf ben gaan bellen met makelaar en TD. Na een zeer moeizame 4 maanden van miscommunicatie tussen huurder/ TD/ makelaar en mijzelf is het dak eindelijk gerepareerd. De lekkage ( kapotte dakpan) was geconstateerd door een dakdekker in December en deze heeft alleen een werk bon uitgeschreven en geen reparatie uitgevoerd. Wij hebben tot en met 500 euro nood budget wat gebruikt kan worden zonder onze toestemming. Duidelijk werd dus dat dit nooit gebruikt is. Op de werk bon stond urgentie 'hoog'! Toch heeft het 4 maanden geduurd voordat het gerepareerd was. Met extra schade binnen aan het plafond. De huurder heeft de huur 16 maanden eerder opgezegd dan in het contract stond. Wij kijken nu naar een enorm bedrag aan schade en schilderwerk. Nu willen wij graag weten of wij überhaupt recht hebben op schadevergoeding van de makelaar/vastgoedbeheer omdat wij uiteindelijk hen betalen voor een service. De service is dat zij met de huurder communiceren mochten er problemen voorvallen en deze problemen ook oplossen. Dit is totaal uit de hand gelopen, waardoor wij meer schade hebben en de facturen erbovenop.
Daarbij komt dat de makelaar/vastgoedbeheer onze gegevens niet juist hebben doorgegeven aan elkaar. Als voorbeeld heb ik een formulier getekend in Dec '21 dat wij nog niet wisten hoeveel inspecties wij wilden laten uitvoeren. In Mei '22 is een nieuw huurcontract getekend en de makelaar vroeg mij via email hoeveel inspecties wij wilden inplannen. Ik heb daarop geantwoord iedere 6 maanden. Deze informatie is niet juist verwerkt en over het hoofd gezien wat de makelaar zelf heeft toegegeven. Hierdoor is er geen inspectie uitgevoerd in Nov '22 en is dit ook een gemiste kans geweest om met de huurder te praten over de lekkage. Zoveel fouten zijn er gemaakt en toegegeven door de makelaar/vastgoedbeheer. Wij willen graag weten wat wij kunnen voorstellen aan deze partij om tot een redelijke samenwerking te komen. Tot nu toe heeft de makelaar aangeboden om een nieuwe huurder te zoeken zonder kosten. Dit is heel fijn. Maar dan alsnog zijn wij 'out of pocket' voor de reparaties die naar onze mening, als het dak eerder gerepareerd was geweest niet zo hoog in de kosten hadden opgelopen.
Daarbij komt dat de makelaar/vastgoedbeheer onze gegevens niet juist hebben doorgegeven aan elkaar. Als voorbeeld heb ik een formulier getekend in Dec '21 dat wij nog niet wisten hoeveel inspecties wij wilden laten uitvoeren. In Mei '22 is een nieuw huurcontract getekend en de makelaar vroeg mij via email hoeveel inspecties wij wilden inplannen. Ik heb daarop geantwoord iedere 6 maanden. Deze informatie is niet juist verwerkt en over het hoofd gezien wat de makelaar zelf heeft toegegeven. Hierdoor is er geen inspectie uitgevoerd in Nov '22 en is dit ook een gemiste kans geweest om met de huurder te praten over de lekkage. Zoveel fouten zijn er gemaakt en toegegeven door de makelaar/vastgoedbeheer. Wij willen graag weten wat wij kunnen voorstellen aan deze partij om tot een redelijke samenwerking te komen. Tot nu toe heeft de makelaar aangeboden om een nieuwe huurder te zoeken zonder kosten. Dit is heel fijn. Maar dan alsnog zijn wij 'out of pocket' voor de reparaties die naar onze mening, als het dak eerder gerepareerd was geweest niet zo hoog in de kosten hadden opgelopen.