Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Recht op schade verhalen op verzekering?
Op 19-09-2022 is mijn auto total loss gereden door iemand uit Duitsland. Ik heb alleen WA verzekering, dus moest ikzelf contact opnemen met de verzekeringsmaatschappij in Rotterdam. Dat heb ik op 20-09-2022 gedaan. Ik heb niets gehoord, dus ik ben op 12-12-2022 gaan bellen. Uiteindelijk kreeg ik te horen dat zij het dossier naar België hebben doorgespeeld omdat het ongeluk in België was gebeurd. Ik heb zelf contact opgenomen met België en daar kreeg ik te horen dat zij het dossier niet gaan behandelen, dat de verzekeringsmaatschappij in Rotterdam dat prima kan omdat er geen letsel is en geen aansprakelijkheid. Zij gaven te kennen dat zij het dossier op 20-10-2022 hadden gekregen.
Weer terug naar Rotterdam (21-12-2022) : Zij willen de auto zien, die is echter op 18-10-2022 verkocht voor €275. Zij hebben toegezegd dat een expert contact op gaat nemen met het autoschadebedrijf. Het schadebedrijf heeft foto's van de auto gemaakt en ze ter beschikking gesteld aan de verzekeringsmaatschappij en het schadebedrijf zegt dat daarop duidelijk te zien is dat de auto total loss is. De behandelaar zegt dat omdat de auto er niet is, de waarde van de auto niet bepaald kan worden. Ook zei zij dat de waarde van de auto de waarde van na het ongeluk is. Dus niet de waarde van net voor het ongeluk.
Op 19-01-2023 nog niks gehoord, ook is er niet gereageerd op de mail die ik op 23-12-2022 had gestuurd. Weer gebeld: de behandelaar kan niet bevestigen dat de expert inderdaad contact op heeft genomen met het autoschadebedrijf. Maar zij zal dit gaan onderzoeken en nogmaals contact opnemen met de expert.
Het autoschadebedrijf heeft geen expertise rapport op laten maken omdat volgens hen de foto's voor zich spreken.
Mijn vraag: heeft het zin om een advocaat in te schakelen en via de juridische weg mijn recht op schade te verhalen op de verzekeringsmaatschappij? Is er een grote kans van slagen?
Weer terug naar Rotterdam (21-12-2022) : Zij willen de auto zien, die is echter op 18-10-2022 verkocht voor €275. Zij hebben toegezegd dat een expert contact op gaat nemen met het autoschadebedrijf. Het schadebedrijf heeft foto's van de auto gemaakt en ze ter beschikking gesteld aan de verzekeringsmaatschappij en het schadebedrijf zegt dat daarop duidelijk te zien is dat de auto total loss is. De behandelaar zegt dat omdat de auto er niet is, de waarde van de auto niet bepaald kan worden. Ook zei zij dat de waarde van de auto de waarde van na het ongeluk is. Dus niet de waarde van net voor het ongeluk.
Op 19-01-2023 nog niks gehoord, ook is er niet gereageerd op de mail die ik op 23-12-2022 had gestuurd. Weer gebeld: de behandelaar kan niet bevestigen dat de expert inderdaad contact op heeft genomen met het autoschadebedrijf. Maar zij zal dit gaan onderzoeken en nogmaals contact opnemen met de expert.
Het autoschadebedrijf heeft geen expertise rapport op laten maken omdat volgens hen de foto's voor zich spreken.
Mijn vraag: heeft het zin om een advocaat in te schakelen en via de juridische weg mijn recht op schade te verhalen op de verzekeringsmaatschappij? Is er een grote kans van slagen?