Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Recht op reparatie of vervanging na garantietermijn?

21-03-2021 heb ik een tv gekocht op internet. Nu is de tv van de week al stuk gegaan na 2.5 jaar en de garantie was 2 jaar. Normaal gaat een televisie minimaal 7 jaar mee dus dit is gewoon een ondeugdelijk product. Nu heb ik de recensies gelezen van het bedrijf waar de tv vandaan komt en ik zie dat er veel mensen na een korte tijd al klachten hebben met hun producten. Heb ik nog het recht dat zij mijn televisie gratis repareren of eventueel een nieuwe leveren, of sta ik machteloos omdat de 2 jaar garantie voorbij is?

Het feit dat de garantie van twee jaar voorbij is, betekent niet direct dat je volledig machteloos staat. In het Nederlands recht geldt naast de garantie ook een wettelijke termijn voor consumentenproducten. Deze termijn heeft te maken met het principe van 'conformiteit' dat onderdeel uitmaakt van het consumentenrecht. Conformiteit houdt in dat een product moet voldoen aan de verwachtingen die je er als consument redelijkerwijs van mag hebben, rekening houdend met onder andere de prijs van het product, eventuele verklaringen van de verkoper over specifieke eigenschappen van het product en de aard van het product zelf.

Voldoet een product niet aan deze redelijke verwachtingen, dan heb je in principe het recht om het product zonder kosten te laten repareren of vervangen. Hoewel je in veel gevallen recht hebt op reparatie of vervanging, moet je er wel rekening mee houden dat na zes maanden van aanschaf de bewijslast omdraait. Dit betekent dat jij als consument moet kunnen aantonen dat de tv niet voldoet aan de redelijke verwachtingen en bijvoorbeeld niet door verkeerd gebruik stuk is gegaan.

Bovendien wordt in het geval van vervanging vaak gekeken naar afschrijving. Als een tv normaal gesproken zeven jaar meegaat en jouw tv is na 2.5 jaar kapot gegaan, kun je in theorie claimen dat je nog recht hebt op 4.5/7e van de oorspronkelijke aankoopprijs.

In jouw geval kan het dan ook verstandig zijn om het bedrijf aan te spreken op het conformiteitsbeginsel. Let wel, dit kan soms complex zijn en het resultaat is niet altijd gegarandeerd, dus het kan verstandig zijn om hierbij hulp te zoeken van bijvoorbeeld een jurist of advocaat."
----------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag