Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Recht op ontbinding koopovereenkomst?

Op 25-11-2022 heb ik zakelijk een opvouwbare scootmobiel gekocht. Op 19-01-2023 heeft de levering plaatsgevonden. De geleverde scootmobiel kwam niet overeen met de foto's op de website. Op de website staan foto's van het merk ''Atto'', het merk is op de ontvangen scootmobiel niet zichtbaar. Dit hebben we meteen per e-mail gemeld aan de verkoper en gevraagd waar we het VIN kunnen vinden om de scootmobiel te verzekeren. Wij kregen toen bericht terug dat de scootmobiel geen VIN heeft en niet verzekerd hoeft te worden. Hierna hebben we navraag gedaan bij RDW en de ANWB (waar we de scootmobiel willen verzekeren). Beide partijen geven aan dat het wettelijk verplicht is om deze WA te verzekeren gezien het een voertuig is dat zichzelf kan voortbewegen. Met deze informatie weer contact opgenomen met de verkoper, zij blijven volhouden dat het niet verzekerd hoeft te worden maar dat als we perse willen we een sticker op de scootmobiel kunnen monteren en hem onder dat nummer kunnen verzekeren. Na contact met de ANWB en RDW is dit niet geldig, want daarmee kan niet gecontroleerd worden of het een uniek nummer is / of het voertuig niet gestolen is. Weer contact met de verkoper opgenomen en toen gaven ze aan dat we contact op moeten nemen met hun producent en dat die dan de scootmobiel kosteloos op zouden halen en een nummer erin zouden graveren. Wij hebben zeer grote twijfels of we er van op aan kunnen dat dit een correct nummer gaat zijn, maar we hebben ze het voordeel van de twijfel gegeven. We hebben de producent gemaild en geprobeerd te bellen, maar krijgen geen gehoor. Toen weer contact met de verkoper opgenomen en aangegeven dat we geen gehoor krijgen, ze zouden toen zelf contact opnemen (ze hadden een prive nummer). Daarna hoorden we weer niets, zelf weer gebeld. Ze gaven aan de producent ook niet te pakken te krijgen, ze gingen er nogmaals achteraan. Vervolgens hoorden we weer niks. Toen hebben we nog een keer gebeld en hebben we ze nog 1 week de tijd gegeven om het te regelen, maar niets gehoord. Toen hebben we de verkoper een e-mail gestuurd dat we de koop willen ontbinden en binnen 14 dagen het aankoopbedrag terug wensen. Na 1 week reactie per e-mail van de verkoper dat aan de foto's geen rechten ontleend kunnen worden. En omdat wij zelf contact met de producent hebben opgenomen hen dit niet te verwijten valt dat deze de afspraken niet nakomt. Wij hebben echter alleen contact met de producent opgenomen omdat zij dat toen als ''oplossing'' aanboden. Gezien de discussie met hen al sinds januari loopt en halverwege april nog niet is opgelost en mijn vader erg slecht ter been is, hebben we vorige week een andere scootmobiel aangeschaft bij een andere firma. Graag hoor ik van u of we de koopovereenkomst kunnen ontbinden en wat we het beste kunnen doen als het aankoopbedrag na veertien dagen na ontbinding van de koopovereenkomst nog niet is terugbetaald. Bij de e-mail waarin we hebben aangegeven dat we de koopovereenkomst willen ontbinden, hebben we ook aangegeven dat eventuele juridische kosten voor hun rekening zijn.

Goedemiddag,

Op basis van de omschrijving in de casus lijkt het erop dat het gaat om dwaling: u wilde weliswaar een scootmobiel kopen, maar het geleverde item voldoet niet aan de verwachtingen. Het is wel van belang om aan te tonen wat uw verwachtingen waren vóór de aankoop vs. wat u daadwerkelijk heeft ontvangen. In sommige gevallen zou u de koop kunnen ontbinden. De koopovereenkomst, advertentie en correspondentie tussen u en de wederpartij zijn van belang bij de beoordeling van uw juridische positie. Indien u uw zaak nader wenst te bespreken, kunt u gerust vrijblijvend contact opnemen.

Gr,

Dhr. mr. S. Leito
FerLei Legal
06-49175526

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag