Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Recht op garantie defecte motor wasmachine?
Nu heb ik een monteur hier in de buurt laten komen. Hij vertelde ons dat de motor stuk is. (Hij was zelf ook erg verbaasd)
Mijn man heeft de leverancier gebeld en ze zeiden dat we geen garantie hadden.
Vervolgens heb ik nog een mail gestuurd en heb hierop geen reactie gehad.
De monteur(dezelfde) heeft vervolgens een nieuwe motor besteld en erin gezet.
Ook zei hij dat dit eigenlijk niet moet kunnen met dit soort wasmachines. En helemaal niet in zo’n korte periode.
Ik kom er zelf online niet uit.
Kan ik jullie vragen of ik nog recht heb op garantie? En hoe moet ik dit nu doen?
Het is terecht dat je je afvraag of je recht hebt op garantie. De wet stelt namelijk goede en duidelijke regels die consumenten beschermen. Op basis van het consumentenrecht in Nederland, heb je recht op een deugdelijk product. Dit houdt in dat het product moet voldoen aan de verwachting die je ervan mag hebben. Gaat het product in die zin te snel kapot, dan heb je als consument recht op gratis reparatie of vervanging, tenzij dit onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
Dat gezegd hebbende, de garantieperiode die de winkel of fabrikant geeft (vaak 1 of 2 jaar) is een extra service. Deze garantie verandert niets aan jouw rechten. Ook als de garantietermijn van de winkel of fabrikant al verlopen is, heb je nog steeds wettelijk recht op gratis reparatie of vervanging.
In dit specifieke geval zijn er een aantal zaken om over na te denken:
1. Is de motor kapot gegaan onder normaal gebruik? Als het antwoord ja is, dan kan worden aangenomen dat het product niet voldoet aan de verwachtingen die je ervan mag hebben en heb je mogelijk recht op reparatie of vervanging.
2. Als het product buiten de garantie van de fabrikant of verkoper valt, vraagt de wet wel van jou om aan te tonen dat het product niet aan de verwachtingen voldoet. Hiervoor kun je het rapport van de monteur mogelijk gebruiken.
Aangezien het een complexe en specifieke situatie kan zijn, raad ik je aan om de hulp van een jurist of advocaat in te schakelen om samen naar de specifieke omstandigheden en mogelijkheden te kijken.
"
----------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer
Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.
Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.