Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Recht op extra garantie?

in 2020 airco laten plaatsen: 1 slaapkamer, 1 in serre beneden en unit op plat dak van serre. Er is een storing die ik 27 december 2023 bij de installateur heb gemeld en die nog niet is opgelost. De tussenpersoon voor installateur en leverancier willen van alles weten, maar
komen niet met een oplossing. Het is ook nog geen zekerheid over wat er precies stuk is: een printplaat? Compressor? Ik vraag me af wie straks de kosten van reparatie moet betalen; op de site van de leverancier staat dat het zeer goede kwaliteit is, er staat een levensduur van 10 tot 15 jaar en de installateur noemt de leverancier de Rolls Royce onder de airco's.
Wat mag ik verwachten van recht op nog een deel garantie bij deze korte levensduur van een van de onderdelen? De airco hoefde geen servicebeurt volgens de installateur, alleen het stoffilter moest jaarlijks worden schoongemaakt en dat heeft mijn partner zorgvuldig gedaan.
Bovendien zijn wij twee jaar geleden overgegaan op zonnepanelen en verwarmden we ons huis voor het grootste deel door de airco. We staan nu dus ook nog eens voor een flinke uitgave aan de leverancier van gas om het warm te houden.
Wat moet ik doen om een snelle reparatie en een redelijke opgave van kosten te krijgen?

Het is begrijpelijk dat u vragen heeft over uw rechten met betrekking tot de garantie van uw airco. In Nederland geldt dat wanneer u als consument een product koopt, u mag verwachten dat dit product deugdelijk is. De verwachte levensduur van het product, in dit geval 10 tot 15 jaar, speelt daarbij een rol.

Als een product binnen de verwachte levensduur een gebrek vertoont, kan er sprake zijn van een non-conform product - oftewel een product dat niet de prestatie levert die de consument in redelijkheid mag verwachten. De verkoper is dan over het algemeen verplicht om het probleem op te lossen, tenzij hij kan aantonen dat het gebrek door verkeerd gebruik is veroorzaakt.

Omdat u het product in 2020 heeft gekocht en het pand in 2023 een defect heeft, kunt u waarschijnlijk aanspraak maken op het conformiteitsbeginsel, mits u kunt bewijzen dat u het product zorgvuldig heeft gebruikt.

Wat betreft de reparatie, ik raad u aan om schriftelijk contact op te nemen met de verkoper (de installateur, in uw geval) en een redelijke termijn te stellen voor reparatie. Leg daarin uit dat u vanwege het defect extra kosten moet maken (gas voor verwarming) en dring aan op een oplossing. Als de verkoper niet binnen de gestelde termijn reageert of niets aan het probleem doet, dan kunt u eventueel de overeenkomst (gedeeltelijk) ontbinden of een andere partij inschakelen om het probleem te verhelpen en de kosten op de verkoper verhalen.

Ik rad u aan om dit soort stappen te nemen onder begeleiding van een jurist of advocaat om er zeker van te zijn dat u de juiste stappen onderneemt en dat uw rechten worden beschermd. Het kan ingewikkeld zijn om zelf de juridische procedure te doorlopen. Bent u lid van een consumentenorganisatie zoals de Consumentenbond? Die kunnen u wellicht ook bijstaan.
----------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag