Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Probleem met verkoop van product?
Overeenkomsten en transacties tussen twee partijen zijn in principe bindend, tenzij er sprake is van misrepresentatie, dwaling of andere factoren die de overeenkomst ongeldig kunnen maken volgens de Nederlandse wet. In dit geval lijkt er sprake te zijn van misrepresentatie vanuit de koper (nep chats, valse claims over de staat van het product bij aankomst etc.).
Echter, de bewijslast kan grotendeels op jou komen te vallen. Het is een goed teken dat je bewijs hebt in de vorm van de echte chats. Deze kunnen een sterke rol spelen in het aantonen van je zaak. Documenteer alle communicatie en verzamel zoveel mogelijk bewijsmateriaal.
In geval van een juridische escalatie, is de koper verantwoordelijk om aan te tonen dat de mieren dood aankwamen, of dat het product niet voldeed aan de verkoopovereenkomst. Als koper kan hij dat o.a. doen door het bewaren van het verpakkingsmateriaal en het eventueel maken van foto's of video's bij aankomst van het product.
Maar, zelfs als hij dat aantoont, dan nog is er de garantie die jij geeft. Volgens de wet moet de koper jou de gelegenheid geven om het probleem te herstellen (in dit geval, door de mier te vervangen). Alleen als dat echt niet kan of dat mislukt, heeft de koper recht op ontbinding van de koop.
Het lijkt erop dat deze persoon mogelijk misbruik probeert te maken van de situatie, dus het kan nuttig zijn juridisch advies in te winnen. Een advocaat of juridisch adviseur kan je helpen je rechten en plichten beter te begrijpen en eventuele verdere stappen te plannen.
---------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer
Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.