Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Probleem met verkoop van product?

Ik ga het proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Ik heb zo'n 2 maanden geleden producten verkocht aan iemand. Deze producten die ik heb verkocht zijn mieren (ja dat hoor je niet vaak haha). Deze mieren kwamen hier aan, waarvan 1 de rit niet heeft overleefd. Nu geef ik garantie dus zou ik die opnieuw versturen. Nu hebben we enkele weken lopen chatten en nu liegt deze persoon dat een andere mier het niet heeft overleefd, terwijl ik al het bewijs heb dat deze goed is aangekomen. Hij heeft zelfs neppe chats aangemaakt en bewerkt en op die neppe berichten staat dat hij vertelde dat deze mier niet goed aankwam, maar ik heb zelf alle bewijzen en de echte chats op mijn telefoon dat deze wel goed aankwam. En de andere mier die bij deze persoon wel goed aankwam wilde ik niet ''terugbetalen'' totdat we het andere probleem hebben opgelost. Nu zegt hij dat hij een juridisch geschil wil gaan starten en alle kosten voor mij gaan zijn et cetera. Ook heeft hij sinds het begin gelogen dat een andere mier ook dood aankwam maar later zegt hij ineens dat deze wel levend aankwam.

Overeenkomsten en transacties tussen twee partijen zijn in principe bindend, tenzij er sprake is van misrepresentatie, dwaling of andere factoren die de overeenkomst ongeldig kunnen maken volgens de Nederlandse wet. In dit geval lijkt er sprake te zijn van misrepresentatie vanuit de koper (nep chats, valse claims over de staat van het product bij aankomst etc.).

Echter, de bewijslast kan grotendeels op jou komen te vallen. Het is een goed teken dat je bewijs hebt in de vorm van de echte chats. Deze kunnen een sterke rol spelen in het aantonen van je zaak. Documenteer alle communicatie en verzamel zoveel mogelijk bewijsmateriaal.

In geval van een juridische escalatie, is de koper verantwoordelijk om aan te tonen dat de mieren dood aankwamen, of dat het product niet voldeed aan de verkoopovereenkomst. Als koper kan hij dat o.a. doen door het bewaren van het verpakkingsmateriaal en het eventueel maken van foto's of video's bij aankomst van het product.

Maar, zelfs als hij dat aantoont, dan nog is er de garantie die jij geeft. Volgens de wet moet de koper jou de gelegenheid geven om het probleem te herstellen (in dit geval, door de mier te vervangen). Alleen als dat echt niet kan of dat mislukt, heeft de koper recht op ontbinding van de koop.

Het lijkt erop dat deze persoon mogelijk misbruik probeert te maken van de situatie, dus het kan nuttig zijn juridisch advies in te winnen. Een advocaat of juridisch adviseur kan je helpen je rechten en plichten beter te begrijpen en eventuele verdere stappen te plannen.
---------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag