Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Portfolio modellenbureau verloren gegaan. Recht op vergoeding?

Hoi, mijn vriendin is sinds 2016 model en is in dienst van een modellenbureau. Tijdens de coronapandemie heeft zij minder opdrachten gekregen, evenals alle andere modellen. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een samenvoeging van het moederbureau en een ander nieuw bureau. Door de samenvoeging hebben ze een paar modellen (waaronder mijn vriendin) door middel van een simpel telefoontje van 5 minuten, dat ze maar beter een ander bureau kunnen gaan zoeken omdat het waarschijnlijk voor hen niet meer in zit. Verder is er geen bevestiging meer via de mail gekomen of iets in die richting dat het contract is opgezegd.

Mijn vriendin heeft dit vervolgens opgepakt en is op zoek naar een nieuw bureau. Nu komt het punt, ze heeft haar portfolio en alle foto's opgevraagd van haar vorige bureau, en die geeft het simpelweg het volgende aan: "Helaas hebben wij een mega-crash gehad dus alles is weg".

5 jaar aan photoshoots, jobs, testshoots, volledig verloren vanwege een "crash". Alle testshoots die zij in haar tijd bij dit bureau heeft gedaan, heeft zij volledig zelf betaald. Eerst is de betaling via het bureau gegaan, en dit is later door gefactureerd aan haar. De fotografen hebben alle foto's doorgestuurd naar het bureau en mijn vriendin was dan ook niet in het bezit van deze foto's. In haar overeenkomst staat duidelijk: "Het bureau verzorgt een deugdelijke en nauwkeurige administratie ten behoeve van het model betreffende de werkzaamheden en opdrachten die zij via bemiddeling door het bureau verricht, die ten alle tijden opvraagbaar is bij de administratie van het bureau."

Het bureau zou dus de administratie op orde moeten hebben en dit zou ten alle tijden opvraagbaar moeten zijn. Dit is in dit geval totaal niet zo. Mijn vriendin zit dus nu met de gebakken peren; geen bureau, geen portfolio, geen foto's, alles zou "weg" zijn door de crash. Ze beweren nog dat ze een WeTransfer hebben gestuurd vóór de crash gebeurde, maar mijn vriendin heeft geen enkel mailtje van ze gekregen. Op de vraag naar de bevestigingse-mail van de WeTransfer werd simpelweg gezegd: "Die mails bewaar ik helaas niet omdat we al zoveel mail krijgen/hebben en we niet alles kunnen bewaren op de server."

We worden moedeloos van de situatie, en weten ons dus ook geen raad..

Mijn vraag is dus ook: Heeft mijn vriendin recht op de vergoeding van de photoshoots die zij zelf heeft betaald in haar tijd bij het modellenbureau, mits het bureau de foto's/portfolio niet kan geven door hun zogenoemde "mega-crash"? Of is er eventueel een andere manier dat wij verhaal kunnen halen?

Alvast bedankt!

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag