Overheid, Gemeente, Vergunning
Particulier
Parkeerplaatsen bij 2 bestemmingsplannen in dezelfde straat
Ik woon in Vlaardingen in de frank van Borselenstraat. In de wijk vindt herstructurering plaats. In 2002 is onze flat (tuinzicht) gerealiseerd en is berekend dat er 86 parkeerplaatsen nodig waren (parkeernota). Op eigen terrein werden 81 parkeerplaatsen gerealiseerd en in de openbare straat werd de rest (5) aangelegd. Dit is berekend en vergund(bouwvergunning) volgens de toen geldende normen. Volgens de huidige norm zouden er nu 91 parkeerplaatsen nodig zijn. In de straat zijn toen 13 openbare parkeerplaatsen aangelegd, iets meer omdat ook in de omgeving parkeerdruk is. De gemeente heeft een nieuw bestemmingsplan (Heemtuinen) gemaakt met ca 175 woningen die ook gebruik gaan maken van en parkeren in onze straat. Verder zijn er geen bewoners. De gemeente Vlaardingen heeft berekend dat er 248 parkeerplaatsen nodig zijn voor dit plan waarvan 53 openbaar. In het nieuwe plan vervallen de 13 parkeerplaatsen die bij de bouw van onze flat zijn aangelegd. Effectief ontstaan er dus geen 53 maar 40 nieuwe parkeerplaatsen in de straat. Wij bewoners van Tuinzicht zijn van mening dat bij bepaling van de parkeerbehoefte uitgegaan moet worden van de som van parkeerbehoefte van Tuinzicht (bij de oude norm 86/nieuw 91) + de parkeerbehoefte van Heemtuinen (248 parkeerplaatsen). Toegespitst op de openbare parkeerplaatsen 53 (heemtuinen)+ 5 of 10 bij nieuwe norm(Tuinzicht), dus minimaal 58 en volgens de nieuwe norm 63. De gemeente is van mening dat de vervallen openbare plekken meegenomen zijn in de 53 openbare parkeerplaatsen. De vraag is dus wat is de juiste berekening. U zult het wel begrijpen: nu al zijn de openbare parkeerplekken bezet en extra parkeerplekken zijn niet te realiseren.