Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Overeenkomst bankstel ontbinden

Wij hebben op 16-11-2021 een bankstel gekocht bij Haverkort interieurs, deze zou uiterlijk 26-03-2022 geleverd worden. In Januari van dit jaar nog geweest om een lap stof van de bank op te halen voor het uitzoeken van de gordijnen, toen nog gevraagd hoe het ermee stond en de bevestiging gekregen nog steeds op 26-03-2022. Wij hoorde niets dus de 26e maart maar eens achteraan gebeld, dag of wat gewacht en toen werden we gebeld, dat er een fout gemaakt is en dat Haverkort geen bevestiging van de leverancier had ontvangen, dus de bank is niet eens gemaakt. Wij zijn uitgenodigd om in de winkel te komen en te kijken wat de oplossing zou kunnen zijn, gelijk daar zaterdag 02-04-2022 geweest, na eerst gepraat te hebben zei de eigenaar, nou kijk maar eens rond en dan zien we wat we kunnen doen. Wij hebben een ander bankstel uitgezocht, deze was € 200,-- duurder dan die wij gekocht hadden, aangezien hij gezegd had om te kijken wat mogelijk was dachten wij dat we dit met gesloten portemonnee zouden kunnen afhandelen. Maar nee hoor moesten nog € 70,-- bij betalen. Levertijd 8- 10 weken Dit gaf toch geen fijn gevoel, wel was er gezegd dat wij die week erop een leenbank zouden kunnen krijgen,
Wij hebben daar een overeenkomst getekend. De woensdag erop maar eens gebeld waar de leenbank bleef en dat wij de opdrachtbevestiging nog niet hadden ontvangen, hij zou erachter aan gaan. De volgende morgen kregen wij een orderbevestiging, daar klopte niets van, dus een e-mail gestuurd, dat dit niet goed was en wij het vertrouwen kwijt beginnen te raken, een nieuwe order gekregen, klopt ook niet, verkeerde levertijd en kleur, dus maar weer gebeld en op 08-04-2022 gezegd dat wij het vertrouwen kwijt zijn en e.e.a. willen annuleren. Vandaag de 9e zou de leenbank komen (ook met veel hang- en wurgen) deze hebben wij ook geannuleerd. Dezelfde dag 08-04-2022 ben ik er naar toe geweest en met de eigenaar gesproken, uitgelegd dat wij het vertrouwen kwijt zijn en door al het gedoe de vreugde van de nieuwe bank eraf is. Maar op de een of andere manier blijkt hij dat niet te begrijpen. Hij wil a.s. dinsdag 12-04-2022 bellen om te kijken hoe we er dan over denken, nog maar eens een e-mail gestuurd dat ons standpunt niet veranderd.
Een lang verhaal, maar onze vraag is: kunnen wij deze bank nog annuleren ondanks de getekende overeenkomst, of kunnen wij een redelijke tegemoetkoming vragen en hoe hoog mag dat dan zijn.

Normaal gesproken mag u een overeenkomst ontbinden als de leverancier de overeenkomst niet nakomt. Als er een fatale termijn is gesteld dan is het niet nodig om de leverancier in gebreke te stellen (er is dan automatisch sprake van verzuim). Indien er geen sprake was van een fatale termijn is het noodzakelijk om de leverancier officieel aan te manen en nog een laatste redelijke termijn te geven om de overeenkomst na te komen (bijvoorbeeld 2 weken).

Er is in dit geval al zoveel gebeurd dat dit laatste misschien niet nodig is (want eigenlijk was deze nieuwe overeenkomst al een manier om u tegemoet te komen voor de late levering van de eerdere bank) . Maar als u het helemaal veilig zou willen spelen zou u dus nog een laatste termijn kunnen stellen. Daarna kunt u de overeenkomst ontbinden.

U kunt vrijblijvend contact opnemen via mijn profiel als u nog vragen heeft en/of juridische bijstand wenst.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag