Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Opzegging abonnement bij prijsverhoging?

Ik krijg net de factuur van firma D. en ik zie dat de abonnementskosten verhoogd zijn van 47,00 naar 57,00 zonder opgave vooraf en voor inflatie lijkt het mij een beetje veel. Kan ik nu kosteloos mijn abonnement opzeggen? Ik schijn een abonnement te hebben van 5 jaar, waar ik ook voor getekend heb, maar wel door toedoen van een smoes van een monteur. Mijn abonnement zou nog lopen tot september 2025. Maar ik las ergens als er een prijsverhoging doorgevoerd wordt dat je dan kan opzeggen is dat ook zo?

Goedemorgen,

Uit uw verhaal is het niet op te maken dat u een overeenkomst bent aangegaan als particulier (consument) of als een ondernemer. In sommige gevallen is het ook van belang om te weten om wat voor contract het gaat (dus wat voor dienst de wederpartij verleent). De algemene regel is dat u gebonden bent aan het contract voor de duur waarvoor u het hebt afgesloten. Het is echter afhankelijk van de inhoud van de overeenkomst en eventuele algemene voorwaarden, om te beoordelen of u vroegtijdig/tussentijds van de overeenkomst af kunt komen, indien een prijsverhoging wordt doorgevoerd. Meestal is hierover een bepaling opgenomen in de algemene voorwaarden.

In geval van een overeenkomst tussen een consument en ondernemer, zijn de regels over opzegging voor u soepeler dan in geval van ondernemer vs ondernemer. In het eerste geval dient de ondernemer zich immers te houden aan een aantal regels omtrent informatieverschaffing over prijswijzigingen. Het kan overigens geen kwaad om aan de firma de vraag te stellen waarop de prijswijziging is gebaseerd, indien dat niet duidelijk is. Indien u uw dossier wilt bespreken, neem gerust vrijblijvend contact op.

Mvg,

Silvienne Leito
FerLei Legal
06-49175526

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag