Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Opdrachtgever wijkt stelselmatig af van contractuele uren?
Ik word sinds 3 oktober 2022 ingehuurd als uitzendkracht.
Van 3 oktober 2022 tot 1 januari 2023 had ik een uitzendovereenkomst zonder uitzendbeding fase A, met een arbeidsduur van 8 uur per 4 weken.
Op 2 januari kreeg een nieuw uitzendovereenkomst met uitzendbeding fase A, met een arbeidsduur van 96 uur per 4 weken. Deze overeenkomst eindigt van rechtswege als opdrachtgever de terbeschikkingstelling beëindigt. De overeenkomst eindigt in elk geval de dag voordat ik zou instromen in fase B.
In de maand april en nu in mei ben ik bijna iedere week op één of twee diensten ingeroosterd. Dat zijn 8 of 16 uren in plaats van 24 per week (zoals in het contract staat).
Ik heb iedere keer bij het uitzendbureau aangegeven dat één of twee diensten per week te weinig is/zijn voor mij. Ik weet dat in fase A het principe geen werk, geen loon geldt. Mijn eerste vraag is: mag het uitzendbureau/de opdrachtgever stelselmatig afwijken van het aantal uren dat in het contract staat? Is het geoorloofd dat het uitzendbureau/de opdrachtgever mij minder dan 24 uur per week inplant?
Mijn tweede vraag:
Ik stond ingeroosterd om te werken op zondag 30 april. Echter kreeg ik op vrijdag 28 april te horen dat die dienst is komen te vervallen. Mag dat zomaar?
Zoals eerder aangegeven heb ik meermaals bij het uitzendbureau aangekaart dat de diensten die ik ingeroosterd krijg te weinig zijn voor mij. Mijn contactpersoon heeft dit besproken met de opdrachtgever. De opdrachtgever geeft aan dat de te weinig diensten te wijten zijn aan te weinig werk. Desondanks zijn we op de werkvloer juist vaak onderbemand. Op de werkvloer wordt de te weinig mankracht verweten aan personeelstekort. Dat is opmerkelijk want er zijn genoeg uitzendkrachten die graag meer diensten willen. De shiftleider heeft aangegeven dat als het aan hem ligt er 4-5 man extra ingeroosterd worden per dienst. Maar hij heeft hier helaas niets op in te brengen.
Kunt u mij misschien een tip geven wat mijn mogelijkheden zijn?
Van 3 oktober 2022 tot 1 januari 2023 had ik een uitzendovereenkomst zonder uitzendbeding fase A, met een arbeidsduur van 8 uur per 4 weken.
Op 2 januari kreeg een nieuw uitzendovereenkomst met uitzendbeding fase A, met een arbeidsduur van 96 uur per 4 weken. Deze overeenkomst eindigt van rechtswege als opdrachtgever de terbeschikkingstelling beëindigt. De overeenkomst eindigt in elk geval de dag voordat ik zou instromen in fase B.
In de maand april en nu in mei ben ik bijna iedere week op één of twee diensten ingeroosterd. Dat zijn 8 of 16 uren in plaats van 24 per week (zoals in het contract staat).
Ik heb iedere keer bij het uitzendbureau aangegeven dat één of twee diensten per week te weinig is/zijn voor mij. Ik weet dat in fase A het principe geen werk, geen loon geldt. Mijn eerste vraag is: mag het uitzendbureau/de opdrachtgever stelselmatig afwijken van het aantal uren dat in het contract staat? Is het geoorloofd dat het uitzendbureau/de opdrachtgever mij minder dan 24 uur per week inplant?
Mijn tweede vraag:
Ik stond ingeroosterd om te werken op zondag 30 april. Echter kreeg ik op vrijdag 28 april te horen dat die dienst is komen te vervallen. Mag dat zomaar?
Zoals eerder aangegeven heb ik meermaals bij het uitzendbureau aangekaart dat de diensten die ik ingeroosterd krijg te weinig zijn voor mij. Mijn contactpersoon heeft dit besproken met de opdrachtgever. De opdrachtgever geeft aan dat de te weinig diensten te wijten zijn aan te weinig werk. Desondanks zijn we op de werkvloer juist vaak onderbemand. Op de werkvloer wordt de te weinig mankracht verweten aan personeelstekort. Dat is opmerkelijk want er zijn genoeg uitzendkrachten die graag meer diensten willen. De shiftleider heeft aangegeven dat als het aan hem ligt er 4-5 man extra ingeroosterd worden per dienst. Maar hij heeft hier helaas niets op in te brengen.
Kunt u mij misschien een tip geven wat mijn mogelijkheden zijn?