Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Op dit moment ben ik aan het inventariseren binnen een boedel van eenzelfde soort bedrijf dat failliet is gegaan (internet dienstverlener). Daarin staan oude hosting pakketten en domeinnamen (geregistreerd op naam van het failliete bedrijf). Wat zijn mijn rechten / plichten omtrent deze hosting? Ben ik verplicht om de huidige contracten over te nemen of mag ik nieuwe voorwaarden stellen? En worden de domeinnamen die uit naam van de klant zijn geregistreerd mijn eigendom of moeten deze overgedragen worden aan de klant?

De waarde van de failliete boedel voor u is gelegen in bestaande contracten. U dient dan in principe de bestaande contracten over te nemen. Wilt u die contracten openbreken, dan zullen de klanten natuurlijk ook de vrijheid willen om al dan niet met u door te gaan. Daar hebt u denk ik geen belang bij.

Wat de eigendom van de domeinen betreft: internetdomeinen zijn geen eigendom maar worden 'uitgeleend'. Degene die met een domeinnaam aan de slag kan, is degene op wiens naam de domeinnaam is geregistreerd. Als dat het failliete bedrijf is, moet u voor overdracht van de domeinnaam bij de curator zijn: samen met de curator moet dan een overdrachtsverzoek worden gedaan. Als de domeinnaam op naam van een registrar staat, is nodig dat het bestaande contract met de registrar door de curator aan u wordt overgedragen, of dat u met de registrar een nieuw contract sluit.

Als het failliete bedrijf een registrar is en u de contracten met de klanten wilt overnemen, zal van belang zijn of de klanten zelf houder van de domeinnaam zijn of dat de registrar dat is. In dat laatste geval hebt u er belang bij dat u de registrtiecontracten van de curator kunt overnemen.

Beoordeel dit antwoord:

Geachte vraagsteller,

Voor de overname van een contract dienen beide partijen akkoord te gaan. Soms kunnen hieromtrent reeds vooraf afspraken zijn gemaakt waarbij een klant op voorhand instemt met een eventueel nieuwe partij.

Het is dus van belang om eerst te inventariseren wat er precies is overeengekomen en of het om particulieren en/zakelijke gebruikers gaat. Als de domeinnamen reeds in eigendom waren van de klanten, dan zullen deze in principe gewoon in eigendom blijven bij de klanten. In hoeverre wijken uw contracten af van de contracten van de failliete partij?

In de huidige overeenkomst zal mogelijk zijn opgenomen dat bijvoorbeeld prijzen binnen bepaalde grenzen aangepast kunnen worden. Het lijkt mij verstandig om eerst te onderzoeken of het pakket dat aanvankelijk is aangeboden ook door u zo aangeboden kan worden of dat u de prijs (substantieel) wilt of moet verhogen of dat u zelf hele andere voorwaarden hanteert.

Dit kan mogelijk tot verlies aan klanten leiden (afhankelijk van het soort klant en aard overeenkomst) hetgeen ook weer van invloed kan zijn op de prijs die u mogelijk aan de curator dient te voldoen.

Mijn advies is om ook goed de overeenkomst met de curator te lezen. Meestal is er geen enkele garantie, hetgeen ook wel te begrijpen is aangezien het gaat om een faillissement.

Voorts wil ik u adviseren om naar het betaalgedrag van de klanten te kijken. Zijn alle klanten bij of zitter er wanbetalers tussen?

Afhankelijk van de grootte van de investering zou u kunnen overwegen om juridisch advies in te winnen.

Heel veel succes,

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag