Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Op 22 maart heb ik online een tafel met betonblad gekocht. Op diezelfde dag heb ik contact gezocht met de vraag of deze tafel geschikt is voor buiten. Indien dat niet het geval was, wilde ik de bestelling annuleren. Met een meer betaling van 164 euro zou er een extra coating op het blad komen waardoor de tafel geschikt is voor buiten. Deze zou 4,5 week later geleverd worden. Door de enorme lange vertraging en de gang van zaken, wilde ik 24 juni afzien van deze bestelling. De eigenaar wilde daar niks van weten en deed een beroep op het feit dat ik een tafel op maat had laten maken. Ik vraag me af in hoeverre dat zo is. De webwinkel biedt namelijk allerlei variabelen aan om tot een tafel te komen die je wenst. (Overigens is de mogelijkheid om een betonblad te kiezen van de site verwijderd). Uiteindelijk werd de tafel 11 augustus geleverd waarbij ik hoopte dat we een streep onder de gang van zaken konden zetten. Helaas werd de tafel zwaar beschadigd geleverd waardoor de zaak nog niet afgehandeld was. Op 11 september zou een vervangend blad komen. Bij levering werd aangegeven dat het nieuwe blad van dezelfde kaliber was dan het huidig blad en niet geschikt zou zijn voor buiten. Om die reden werd de tafel niet vervangen. Ik wist niet wat ik hoorde: er is een tafel geleverd die niet eens geschikt bleek te zijn voor buiten! Ik kon gebruik maken van de huidige tafel en moest wachten op een oplossing. Omdat de weersomstandigheden ervoor zorgde dat de tafel verder begon te scheuren en af te brokkelen, heb ik omwille van veiligheid voor mijn kinderen gevraagd of ze de tafel wilde komen op halen. Hier werd geen gehoor aangegeven. Evenmin op wat er verder zou gebeuren. Na veel bellen en mailen was voor mij de maat vol. Op maandag 28 september heb ik een mail gestuurd waarin ik het bedrijf een week de tijd gaf om het bedrag van 916,47 euro terug te storten en dat ik me anders genoodzaakt voelde om juridische stappen te gaan ondernemen. Op dinsdag 29 september, 18 dagen nadat ze hadden aangegeven het probleem zo spoedig mogelijk op te lossen, kreeg ik een telefoontje met de mededeling dat ze een bedrijf hadden gevonden die een betonblad voor buiten kon realiseren. Tot mijn verbazing bleek dat ze dit niet zelf konden realiseren en daarom mijn opdracht in maart nooit hadden moeten accepteren. De maat is vol waarop ik de eigenaar heb verwezen naar mijn e-mail van maandag 28 september. De zomer is voorbij waardoor wij geen gebruik hebben kunnen maken van een buitentafel die in maart is besteld. Heb ik recht om mijn geld teruggestort te krijgen?

Nee mogelijk niet omdat de leverancier nu dus wel een goed blad voor u op maat kan maken, ondanks dus dat u op het verkeerde been werd gezet ( dit is een geval van dwaling) De vraag die gesteld moet worden is of u als u de waarheid zou hebben geweten de tafel niet had besteld. en daarna nog of in dit geval algehele ontbinding gerechtvaardigd is nu herstel of vervanging het aanbod is. Juridisch gezien is de verkoper niet in verzuim want levering is ( ineens ) wel mogelijk. U had het verzuim naar mijn mening eerder moeten laten intreden . En het is lastig geld terug te ontvangen en mensen in beweging te zetten als u op uw strepen blijft staan. Niet onmogelijk, maar ook daar hangt een prijskaartje aan. CBW voorwaarden van toepassing?

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag