Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Onze verhuurder houdt zich niet aan het contract

Wij wonen in een studentengebouw met ongeveer 60 mensen aan het Plantsoen in Wageningen. Deze brief aan u is namens alle bewoners. Al jaren staat bij ons in het huurcontract dat wij zelf wanneer een kamer vrijkomt mensen mogen aandragen via hospiteren om bij ons te komen wonen. Deze manier van nieuwe huisgenoten kiezen, heeft er na jaren voor gezorgd dat we hechte gangen hebben met veel gezelligheid.

Echter houdt onze verhuurder zich sinds twee maanden niet meer aan deze regel in het huurcontract, wat ertoe leidt dat wij niet meer mogen hospiteren en onderhuren. Dit is niet officieel medegedeeld en hebben wij via onze conciƫrge te horen gekregen. De verhuurder kiest zelf de mensen, zonder dit met ons te bespreken. In ons contract staat dat wij zelf mensen mogen aandragen en dat de verhuurder deze in principe accepteert, tenzij de verhuurder een gegronde reden heeft om deze persoon te weigeren (artikel 16). Onze vastgoedbeheerder CRMD is erg moeilijk te bereiken en wil niet met ons hierover in gesprek gaan, daar wij dat al vaak geprobeerd hebben. Wij hebben vaak aan ze laten weten het erg oneens te zijn met de genomen besluiten, maar krijgen geen gehoor.

CRMD heeft daarnaast besloten dat de nieuw vrijkomende kamers gemeubileerd gaan worden en voor een hogere prijs worden verhuurd aan huurders die wij niet zelf mogen kiezen.

We hebben inmiddels al met wat organisaties en partijen contact gehad en hebben te horen gekregen dat we juridisch kans zouden kunnen maken. We hebben dit advies gekregen:
Het recht om nieuwe huurders te kiezen is het coƶptatierecht. Dit kan expliciet of impliciet aan de orde zijn. Expliciet houdt in dat het in het huurcontract is vastgesteld. Dat is bij jullie het geval, nu er de mogelijkheid is om als huurders invloed uit te oefenen op de keuze voor een nieuwe huisgenoot. De verhuurder heeft inderdaad niet het recht dit zomaar te veranderen. CRMD houdt zich dus niet aan het contract, dit is een tekortkoming in de nakoming van het contract. Wij raden aan het CRMD in gebreke te stellen, zo komt er hopelijk wel reactie of kunnen jullie verdere juridische stappen ondernemen. Dit doen jullie door een aangetekende brief te sturen waarin jullie CRMD een redelijke termijn geven zich weer aan het contract te houden.

Daarnaast hebben wij hier ook mailwisseling over gehad met CRMD, dit is in de bijgevoegde pdf te lezen. Daarnaast is ons contract ook bijgevoegd in de mail.

We zijn ten einde raad en vrezen voor de toekomst in dit gezellige gebouw. Zou u ons hier verder in willen helpen om uit te zoeken of de genomen besluiten wettelijk juist zijn of dat CRMD onwettige besluiten neemt?

Wij wachten met belangstelling op uw reactie en beantwoorden vragen heel graag.

Alvast bedankt en vriendelijke groet,

U hebt in principe al goed advies gekregen behalve dat ik erbij kan zeggen dat niet elke tekortkoming vervolgstappen rechtvaardigt.
Daarnaast zult u (allen) bereid moeten zijn tot en met de huurcommissie of kantonrechter dit uit vechten te beginnen met het onderzoek naar de vraag of dat verstandig is en het leidt tot het gewenste resultaat. Neemt u even contact op, misschien heb ik wel leuk voorstel om het van a-z op te pakken voor jullie, zie mijn website en e -mailadres info@rechtinjestad.nl

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag