Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Onze keuken is 7,5 jaar oud. Vorig jaar liet de folie waarmee de kastdeurtjes bekleed zijn, bij 2 deurtjes los. De keukenleverancier heeft deze deurtjes toen keurig vervangen.
Nu is bij een andere deur de folie ook losgelaten, maar geeft de leverancier aan dat de deur niet meer leverbaar is bij hun eigen leverancier. Daarom moet een nieuw kastdeurtje speciaal vervaardigd worden bij een ander bedrijf. Zij willen de kosten hiervan (zo'n € 100,-!) door mij laten betalen. Is dit terecht? Het lijkt mij oneerlijk dat ik ervoor op moet draaien dat hun leverancier de deurtjes niet meer maakt. Dat het loslaten van de folie onder de garantie valt, blijkt wel uit het feit dat zij dit vorig jaar gewoon verholpen hebben.

Het lijkt er op dat de kwaliteit van de deurtjes niet deugde. Dat betekent dat niet is geleverd wat u redelijkerwijs mocht verwachten. Dat moet de leverancier om die reden dan herstellen. Het lijkt me daarom niet dat die kosten voor uw rekening komen.
Een garantie is overigens feitelijk een toezegging dat geen discussie zal worden gemaakt van de al bestaande verplichting tot herstel en vervanging, waarbij die verplichting vaak nog wordt beperkt. Een garantie heeft u dus niet perse nodig en dat eerder deurtjes zijn vervangen betekent ook niet perse dat er een garantie goldt.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag