Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Onze dienst bestaat uit een service center die oproepen doorschakelt naar bedrijven die bij onze dienst zijn aangesloten. We willen gesprekken tussen bellers en aangesloten bedrijven structureel opnemen, met als doel om de kwaliteit van onze dienst te verbeteren. Wanneer is dit juridisch verantwoord? Is dit, aangezien we zelf geen deelnemer zijn van het gesprek, als we schriftelijke toestemming hebben van onze aangesloten bedrijven? Of zijn er ook andere mogelijkheden? Ik kijk uit naar uw reactie.

In Nederland is het toegestaan om telefoongesprekken op te nemen als je deelnemer bent aan het gesprek of toestemming hebt van een van de deelnemers.
Echter gesprekken die structureel opgenomen en gearchiveerd worden kunnnen onder de verwerking van persoongegevens vallen.
Als een opname gearchiveerd wordt samen met gegevens van de klant, is namelijk een persoonsgegeven. Als je dat doet dan is het verplicht de betrokken wederpartij te melden dat je dit doet, en mensen inzagerecht geven in wat er over hen opgeslagen wordt.
Als je een geluidsoopname opslaat zonder gegevens van de klant dan is dat toegestaan. Het is overigens wel fatsoenlijk om voorafgaande aan het gesprek te melden dathetwordt opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Beoordeel dit antwoord:

ik adviseer u een waarschuwing te plaatsen dat het gesprek voor .....doeleinden kan worden opgenomen.
let er wel op dat sommige gespreken die zeer gevoelige info met zich meebrengen niet zondermeer mogen worden opgenomen hiervoor gelden stricte regels.
het beste kunt u informatie opvragen bij advocaten die op dit gebied gespecialiseerd zijn.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag