Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Onterechte factuur?

Ik heb iets besteld bij een webwinkel. Betaalmethode via Klarna.
Pakket retour gestuurd maar er ging iets mis bij DHL dus het pakket zou weer terug gestuurd zijn naar mij.
Ik heb deze niet ontvangen. De handtekening die DHL bij dat pakket heeft gezet, is ook niet mijn handtekening,
Ik heb een probleem gemeld bij Klarna om uit te zoeken waar het pakket is.
DHL zegt 'je hebt het ontvangen' en de webwinkel reageert helemaal niet.
Na een paar mailtjes werd mijn bestelling bij Klarna geannuleerd en ik heb geen openstaande bedragen meer bij Klarna.
Nu krijg ik ineens een factuur vanuit de webwinkel zelf.
Ik heb Klarna gemaild en zij zeggen dat hoef je niet te betalen want je bent een betaalovereenkomst met ons aangegaan en wij hebben de factuur (op verzoek van de webwinkel) geannuleerd.
Ik wilde even weten hoe dit nu zit.
Kan de webwinkel mij zelf een factuur sturen als ik Klarna heb geselecteerd?
Ik vind het bij Klarna dus fijn dat de betaling on hold wordt gezet en we naar een oplossing kunnen zoeken. Nu krijg ik ineens een factuur waarin staat dat ik binnen 14 dagen moet betalen.

Als je via Klarna hebt besteld, heb je een overeenkomst met Klarna, niet met de webwinkel. Dat houdt in dat je je betalingsverplichtingen jegens Klarna dient te voldoen. Hoewel de webwinkel de leverancier is van het product of dienst, is de betaalovereenkomst in dit geval tussen jou en Klarna.

Als je pakket verloren is gegaan tijdens het transport met DHL, zou in beginsel de verzender (de webwinkel) met DHL moeten onderhandelen over een eventuele vergoeding, want het is de verantwoordelijkheid van de webwinkel om ervoor te zorgen dat de bestelling correct bij jou aankomt. De webwinkel kan niet simpelweg de verantwoordelijkheid van de levering op jou afschuiven.

Als Klarna heeft gezegd dat je de factuur van de webwinkel niet hoeft te betalen, omdat zij deze reeds hebben geannuleerd, dan zou ik adviseren dat je dit schriftelijk vastlegt (bijvoorbeeld via e-mail) voor je eigen administratie.

Het is echter altijd raadzaam om in dergelijke situaties juridisch advies in te winnen. Hoewel ik je een algemeen advies gebaseerd op jouw situatie heb gegeven, kan een deskundige jurist je specifieker en meer nauwkeurig advies geven dat is toegesneden op je specifieke situatie.
----------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag